dc.contributor.author | Vehviläinen, Anu | |
dc.date.accessioned | 2012-03-20T07:46:26Z | |
dc.date.available | 2012-03-20T07:46:26Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37624 | |
dc.description.abstract | Tämä teksti esittelee tutkimustani, joka tarkastelee länsimaisen esittävän taiteilijan yleisöpuhetta eli sitä tapaa, jolla taiteilija puhuu yleisöstään. Aineistonani on viisi vuonna 2009 tekemääni taiteilijahaastattelua. Hyödynnän aineiston tarkastelussa diskurssianalyysin menetelmää, jonka tavoitteena on käsitys siitä, miten kielessä ja puheessa tuotetaan todellisuutta. Jotta ymmärtäisin 2000-luvulla toimivaa taiteilijaa ja sitä, miten hän puhuu yleisöstään, koen välttämättömäksi nostaa esiin ne lainalaisuudet, jotka ensisijaisesti vaikuttavat taiteilijan työskentelyyn yleisön parissa. Analyysini asettuukin siihen teoreettiseen taustaan, jonka keskiössä on aikamme konserttikulttuuri - tämä kulttuuri on yhtä paljolti 1800-lukulainen muun muassa mahdollisen konserttietiketin vuoksi. Alustan tulevaa tutkimustani esimerkillä, joka mielestäni edustaa eräänlaista ääripäätä taiteilijan yleisöpuheessa: venäläispianisti Vladimir Horowitzin käyttämät, yleisöön viittaavat sanavalinnat ovat rajuudessaan yllättäviä ja jopa surullisia. | fi |
dc.language.iso | fin | |
dc.subject.other | yleisöpuhe | fi |
dc.subject.other | Horowitz | fi |
dc.subject.other | diskurssianalyysi | fi |
dc.title | Esittävän taiteilijan yleisöpuhe | fi |
dc.type | Article | en |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201203201468 | |
dc.type.dcmitype | Text | |
dc.contributor.laitos | Musiikin laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/ConferencePaper | |
dc.contributor.publisher | Jyväskylän yliopisto, Musiikin laitos | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.relation.conference | Monititeteinen musiikintutkimus. Suomen Musiikintutkijoiden 16. Symposium - The 16th Annual Symposium for Music Scholars in Finland
Jyväskylä 21.-23.3.2012 | |