Åländska : 15-åriga elevers resultatnivå i PISA 2009 -undersökningen
År 2009 deltog åländska skolor för andra gången med ett större sampel i PISA (Programme for International Student Assessment), OECD:s internationella studie som undersöker elevers förmågor i och attityder till läsning, matematik och naturvetenskap. År 2009 deltog redan över 60 länder och områden i undersökningen. I den här rapporten presenteras resultatnivån på Åland. Resultatnivån för de 151 åländska ungdomarnas prestationer i läsförmåga, matematik och naturvetenskaper jämförs med de nationella resultaten och resultaten i andra nordiska länder samt andra deltagande länders resultat. Ett stort intresse riktas även mot könsskillnaderna som traditionellt sett har varit stora i Finland.
Julkaisija
Jyväskylä universitetISBN
978-951-39-4465-0Asiasanat
Alkuperäislähde
http://ktl.jyu.fi/img/portal/21463/Verkkoversio_101.pdfMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Elektroniset kirjat [557]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Finlandssvenska 15-åriga elevers resultatnivå i PISA 2009 -undersökningen
Harju-Luukkainen, Heidi; Nissinen, Kari (Jyväskylä universitet, 2011)Finlandssvenska 15-åriga elevers resultatnivå i PISA 2009 -undersökningen Heidi Harju-Luukkainen, Kari Nissinen 2011. 83 s. 25 e. D100. År 2009 deltog finlandssvenska skolor för andra gången med ett större sampel i ... -
Nuoret osaajat : PISA 2003 -tutkimuksen ensituloksia
Tuntematon tekijä (Jyväskylän yliopisto, 2004) -
Tulevaisuuden osaajat : Pisa 2000 Suomessa
Sulkunen, Sari; Kupari, Pekka; Törnroos, Jukka; Reinikainen, Pasi; Malin, Antero; Leino, Kaisa; Linnakylä, Pirjo; Välijärvi, Jouni (Jyväskylän yliopisto, koulutuksen tutkimuslaitos, 2002) -
The Finnish success in Pisa - and some reasons behind it : 2 Pisa 2003
Välijärvi, Jouni; Kupari, Pekka; Linnakylä, Pirjo; Reinikainen, Pasi; Sulkunen, Sari; Törnroos, Jukka; Arffman, Inga (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2007)The success of Finnish students in PISA has been a great joy but at the same time a somewhat puzzling experience to all those responsible for and making decisions about education in Finland. At a single stroke, PISA has ... -
The challenge for equity and excellence: Evidence for future successful action in bilingual Finland
Brink, Satya; Nissinen, Kari (University of Jyväskylä, Finnish Institute for Educational Research, 2018)In 2013, the authors prepared a report on educational excellence and equity in Finland based on PISA 2009 data and asked the question “Could Finland achieve both excellence and equality goals in the coming decade? ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.