"Ilman mielipiteitä muutoksia ei tapahdu!" : yleisö, esisopimukset ja retoriset keinot sukupuolineutraalia avioliittoa käsittelevissä mielipidekirjoituksissa
Tutkimuksessa tarkastellaan sukupuolineutraalia avioliittoa käsitteleviä mielipidekirjoituksia. Tavoitteena on selvittää, miten kirjoittajat suhtautuvat sukupuolineutraaliin avioliittoon tutkimalla etenkin näissä kirjoituksissa käytettyä retoriikkaa, mutta myös niiden yleisösuhdetta ja esisopimuksia. Tutkimuskysymykseni ovat: Millaisia yleisöjä kirjoittajien teksteissä on? Millaisia esisopimuksia teksteissä on? Miten kirjoittajat pyrkivät vaikuttamaan lukijoihin? Millaisia retorisia keinoja he käyttävät? Millaisia arvoja ja asenteita teksteissä ilmenee / rakentuu? Aineistona on 38 sukupuolineutraaliin avioliittoon liittyvää mielipidekirjoitusta, jotka ilmestyivät vuoden 2010 Homoillan aikaansaaman keskustelun ja sen hiipumisen välisenä aikana Helsingin Sanomissa. Aineiston yleisöjen ja esisopimusten analysoinnissa on tukeuduttu Chaïm Perelmanin (1996) uuden retoriikan mukaiseen argumentaatioteoriaan ja retoristen keinojen analysoinnissa Arja Jokisen (1999) vakuuttelevan ja suostuttelevan retoriikan analysoimiseksi kokoamaan retoristen keinojen esitykseen. Koska universaaliyleisölle on esitettävä yleispäteviä tosiseikkoja ja arvoja, voi 29 tekstin yleisöä pitää tällaisena. Aineistolle on tyypillistä, ettei yleisö ole julkilausuttu kovin monessa tekstissä. Neljässä tekstissä on selkeästi erityisyleisö: niille on yhteistä samaa sukupuolta olevien liittojen vastustaminen. Esisopimukset voivat koskea joko todellisuutta tai toivottavaa asioiden tilaa: kirjoittajat tukeutuvat kaikenlaisiin esisopimuksiin. Kirjoitusten tosiasia-esisopimukset liittyvät joko arvoihin tai lakiin, mitkä ovatkin keskeisimmät samaa sukupuolta olevien liittoihin liitetyt aiheet. Retorisista keinoista tarkastellaan seuraavia: puhujakategorioilla oikeuttaminen, asiantuntijan lausunnolla vahvistaminen, etäännyttäminen omista intresseistä, kategorioiden käyttö vakuuttamisen keinona, numeerinen ja ei-numeerinen määrällistäminen, ääri-ilmaisujen käyttäminen, kontrastiparit ja esimerkit. Kirjoittajat käyttävät monipuolisesti kaikkia näistä keinoista, mutta eniten käytetään esimerkkejä, kontrastipareja ja asiantuntijan lausunnolla vahvistamista. Kaikkiaan mielipidekirjoituksista nousi esille se, ettei sukupuolineutraali avioliitto ole vain poliittinen ja lainsäädännön asia vaan myös moraalinen ja eettinen aihe, ja se herättää runsaasti arvoihin, ihmisyyteen ja etiikkaan liittyviä kannanottoja.
...


Alternative title
Yleisö, esisopimukset ja retoriset keinot sukupuolineutraalia avioliittoa käsittelevissä mielipidekirjoituksissaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23901]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"La menace terroriste est là”" : turvallistamisen retoriset keinot Ranskan pääministeri Manuel Vallsin puheessa
Heikkinen, Anna-Sofia (2018)Tutkielmassa analysoidaan Ranskan entisen pääministerin Manuel Vallsin poikkeustilan pidentämistä käsittelevän puheen retorisia keinoja turvallistamisteorian viitekehyksessä. Turvallistamisteoria perustuu Kööpenhaminan ... -
Kamppailua asukkaista : Alahärmän imago ja retoriset keinot selviytyä kuntasektorin rakennemuutoksesta
Övermark, Niina (2008)Tutkimus koski Alahärmän kunnan imagoa vuonna 2002. Tutkimuskohteina olivat Alahärmän kunnassa sijaitsevan Lillbacka Oy:n työntekijät sekä Alahärmän kunnan kuntamarkkinoinnin mainokset ja Ilkka lehden artikkelit Alahärmän ... -
Veganismi epäpolitisoituna ideologiana : retoriset keinot Vegaanihaasteen uutiskirjeissä
Manninen, Nea (2018)Tutkielmassa analysoin Oikeutta eläimille -järjestön järjestämän Vegaanihaasteen retoriikkaa Aristoteleen klassisen jaottelun ja Roderick P. Hartin kriittisen retoriikan näkökulman avulla. Teoreettisena viitekehyksenä ... -
Miten lukijaa houkutellaan luetuimpien juttujen otsikoissa? : Ilta-Sanomien, MTV:n ja Helsingin Sanomien retoriset keinot tarkastelussa
Visuri, Roope (2020)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten luetuimpien verkkojuttujen otsikoissa houkutellaan lukijaa avaamaan juttu. Tutkimuskohteiksi valikoituivat Suomen suurimmat uutismediat. Tutkimus rajautui kaupallisin medioihin ... -
"Ketunhäntä kainalossa" : kansanedustajien retoriset keinot Turkistarhaton Suomi-kansalaisaloitekeskustelussa 2013
Viljanen, Juuli (2019)Tutkielmassa tarkastellaan Suomen eduskunnan täysistuntokeskusteluja Turkistarhaton Suomi-kansalaisaloitteesta vuonna 2013. Kyseinen kansalaisaloite oli ensimmäinen eduskunnan käsittelyyn päätynyt kansalaisaloite. Tutkimuksen ...