Osallistuminen ja oppiminen kirkon isoskoulutuksen käytäntöyhteisöissä nuorisotyönohjaajien kertomuksissa : "isoskoulutuksessa ne on uinu ninku sisään seurakuntaan"
2012:61 | 2013:55 | 2014:87 | 2015:96 | 2016:109 | 2017:104 | 2018:106 | 2019:47 | 2020:62 | 2021:29 | 2022:30 | 2023:56 | 2024:79 | 2025:3
Tutkimuksessa tarkasteltiin kirkon isoskoulutusta käytäntöyhteisöinä nuorten
osallistumisen ja oppimisen näkökulmista. Tutkimus toteutettiin narratiivisessa
viitekehyksessä. Tutkimusta varten haastateltiin kerronnallisen haastattelun kautta yhdeksää kirkon nuorisotyönohjaajaa kolmessa kaupungissa ja yhdessä
maalaisseurakunnassa. Haastateltavista kuusi oli naista ja kolme miestä, haastateltavat olivat iältään 25–48 –vuotiaita ja työkokemusta heillä oli 3–22 vuotta. Kerrotut kertomukset analysoitiin hyödyntäen narratiivien tutkimuksen tutkimusperinnettä.
Osallistumisen näkökulmasta katsoen nuorten sisäänpääsyä rajoittivat tietyt
nuorten käyttäytymiseen liittyvät normit mutta muutoin käytäntöyhteisöt näyttäytyivät varsin sallivina paikkoina nuorille. Nuorilla oli erilaisia jäsenyyksiä, joihin liittyi erilaista toimijuutta. Kerrotuissa kertomuksissa nuoret myös oppivat tietoja ja taitoja ja muuttivat suhdettaan käytäntöyhteisöihin. Nuorten toimijuutta tarkasteltiin ruumiillisen,
uskonnollisen ja sosiaalisen toimijuuden kautta. Aktiivinen ruumiilla tekijä ja
kollektiivinen toimija kerrottiin uskonnollisena toimijana tavallisimmin autonomiseksi omien asioiden ajattelijaksi. Uskonnolliset tilat paikantuivat ennemmin käytäntöyhteisöjen marginaaliin kuin keskiöön. Oppimista tarkasteltiin suhteessa siihen, kuinka käytäntöyhteisöissä kasvettiin seurakuntalaisiksi. Oppiminen tuli näkyväksi nuoren identiteetin muutosten kautta.
Työssä valotettiin kirkon isoskoulutusta kulttuurisesta ja sosiaalisesta
näkökulmasta käsin. Sitä kautta pohdittavaksi tuotiin muun muassa isoskoulutuksen
nuorten suhteita muihin nuorten elämänpiireihin sekä erilaisten toimijuuksien merkityksiä
ja tiloja.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29787]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ammatillisen identiteetin rakentuminen puhdistuspalvelualan aikuisopiskelijoiden kokemana : "en mä ainakaan siivoomaan lähde kun mä saan tehdä sitä kotonakii"
Mielonen, Anne (2013)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät ovat yhteydessä puhdistuspalvelualan aikuisopiskelijoiden ammatillisen identiteetin rakentumiseen koulutuksen aikaisissa konteksteissa. Toisena tutkimuskysymyksenä ... -
Ammatillinen identiteetti ja pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksen opettajien kertomuksissa
Rutanen, Essi (2020)Tämän narratiivisen tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatuksen opettajien kertomuksia ammatillisesta identiteetistään sekä pedagogisesta johtajuudestaan. Tavoitteena oli kuuden kertomushaastattelun avulla ... -
Kehitysvammaisen osallisuus arjessa
Korhola, Liisa (2024)Tutkielma käsittelee kehitysvammaisten ihmisten osallisuutta ja sen ilmenemistä. Osallisuus on laaja-alainen käsite, joka tarkoittaa yksilön kuulumista asioihin, jotka tuottavat hänelle hyvinvointia ja edistävät hänen ... -
Maahanmuuttajan työhön liittyvä identiteetti ja ammatillinen toimijuus : maahanmuuttajien elämänkerrallisia kertomuksia ammatillisuudestaan kotimaassaan ja Suomessa
Hiltunen, Anna (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Jyväskylässä asuvien maahanmuuttajien kokemuksia työhön liittyvästä identiteetistään ja ammatillisesta toimijuudestaan. Tarkoituksena on erityisesti lisätä ymmärrystä siitä, ... -
”Olipa kerran yrittäjä” : yrittäjätarinat yrittäjäidentiteetin rakentajina
Kilpinen, Mia (2023)Yhteiskunta asettaa yrittäjyyden varaan monitahoisia odotuksia hyvinvoinnin ja kilpailukyvyn turvaajina. Tavoitteita tukevat poliittiset linjaukset, jotka pyrkivät kehittämään yrittäjyyden toimintaedellytyksiä, vahvistamaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.