University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Osallistuminen ja oppiminen kirkon isoskoulutuksen käytäntöyhteisöissä nuorisotyönohjaajien kertomuksissa : "isoskoulutuksessa ne on uinu ninku sisään seurakuntaan"

Thumbnail
View/Open
363.2Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ukkonen, Anneli
Date
2012
Discipline
EducationKasvatustiede

 
Tutkimuksessa tarkasteltiin kirkon isoskoulutusta käytäntöyhteisöinä nuorten osallistumisen ja oppimisen näkökulmista. Tutkimus toteutettiin narratiivisessa viitekehyksessä. Tutkimusta varten haastateltiin kerronnallisen haastattelun kautta yhdeksää kirkon nuorisotyönohjaajaa kolmessa kaupungissa ja yhdessä maalaisseurakunnassa. Haastateltavista kuusi oli naista ja kolme miestä, haastateltavat olivat iältään 25–48 –vuotiaita ja työkokemusta heillä oli 3–22 vuotta. Kerrotut kertomukset analysoitiin hyödyntäen narratiivien tutkimuksen tutkimusperinnettä. Osallistumisen näkökulmasta katsoen nuorten sisäänpääsyä rajoittivat tietyt nuorten käyttäytymiseen liittyvät normit mutta muutoin käytäntöyhteisöt näyttäytyivät varsin sallivina paikkoina nuorille. Nuorilla oli erilaisia jäsenyyksiä, joihin liittyi erilaista toimijuutta. Kerrotuissa kertomuksissa nuoret myös oppivat tietoja ja taitoja ja muuttivat suhdettaan käytäntöyhteisöihin. Nuorten toimijuutta tarkasteltiin ruumiillisen, uskonnollisen ja sosiaalisen toimijuuden kautta. Aktiivinen ruumiilla tekijä ja kollektiivinen toimija kerrottiin uskonnollisena toimijana tavallisimmin autonomiseksi omien asioiden ajattelijaksi. Uskonnolliset tilat paikantuivat ennemmin käytäntöyhteisöjen marginaaliin kuin keskiöön. Oppimista tarkasteltiin suhteessa siihen, kuinka käytäntöyhteisöissä kasvettiin seurakuntalaisiksi. Oppiminen tuli näkyväksi nuoren identiteetin muutosten kautta. Työssä valotettiin kirkon isoskoulutusta kulttuurisesta ja sosiaalisesta näkökulmasta käsin. Sitä kautta pohdittavaksi tuotiin muun muassa isoskoulutuksen nuorten suhteita muihin nuorten elämänpiireihin sekä erilaisten toimijuuksien merkityksiä ja tiloja. ...
Keywords
Asiasanat: Kirkon isoskoulutus käytäntöyhteisö osallistuminen oppiminen identiteetti toimijuus narratiivisuus isostoiminta koulutus kirkko
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201202231292

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21163]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre