Ikääntyminen ja tietotekniikan oppiminen : "kaikki uutta!"
TIIVISTELMÄ
Tanskanen, Mailis
Ikääntyminen ja tietotekniikan oppiminen: ”Kaikki uutta!”
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, s. 73
Pääaine, Tietojärjestelmätiede, pro gradu -tutkielma
Ohjaajat: Brattico, Pauli; Maksimainen, Johanna
Tässä tutkielmassa tarkasteltiin ikäihmisten tietotekniikkaoppimista. Tarkastelun kohteena olivat ikääntymisen vaikutukset tietotekniikan oppimiseen sekä millaiset kyvyt ja motivaatiot ikäihmisillä on oppia tietotekniikkaa. Toisena tarkastelun kohteena oli miten ikäihmisille suunnatut atk-kurssit saavuttavat heidän omat tavoitteensa ja yhteiskunnan vaatimukset.
Tietoyhteiskunnassa yhä useammat palvelut ovat siirtyneet internetiin sähköiseen muotoon. Yhteiskunnassa on meneillään muutos, jonka mukaan suunnitteilla on saada ikäihmiset asumaan kotonaan itsenäisinä mahdollisimman pitkään. Useat ikäihmiset eivät osaa käyttää tietokonetta, jotta kykenisivät käyttämään internetissä sähköisessä muodossa olevia palveluita. Tämä vaikuttaa negatiivisesti ikäihmisten itsenäiseen ja riippumattomaan elämään kotona.
Tutkimus perustui teoriakirjallisuuteen ja empiiriseen kyselytutkimukseen ikäihmisille atk-kurssilaisille Jyväskylän alueella. Kyselytutkimus toteutettiin myös kontrolliryhmälle, joka koostui alle 55-vuotiaista työssäkäyvistä henkilöistä, jotka eivät olleet käyneet atk-kursseja. Ikäihmisten ja kontrolliryhmän atk-taitoja verrattiin keskenään. Tutkimuskirjallisuudessa tarkasteltiin myös julkisen sanan artikkeleita, Kansaneläkelaitoksen palveluiden siirtymistä sähköiseen muotoon ja Finanssialan teettämää senioritutkimusta.
Tässä tutkimuksessa keskeisimmiksi ongelmiksi ikäihmisillä havaittiin sähköisten palvelujen käyttö vähäisten tietoteknisten taitojen puutteen takia. Ikäihmisillä oppimiseen vaikutti alentuneet kognitiiviset kyvyt, kuten motoriikka, muisti ja näkö. Ikäihmiset olivat motivoituneita jatkamaan tietotekniikan opiskelua tulevaisuudessa.
Yhteiskunnalta vaaditaan suurta panostusta ikäihmisten atk-oppimiseen, opettajien ja kurssin vetäjien kouluttamiseen. Vertaisohjaajat ja atk-tukipalvelut ovat tärkeä osa ikäihmisten atk-oppimista. Näillä toimenpiteillä saadaan suuri osa ikäihmisistä motivoitumaan tietoyhteiskuntaan. Nämä toimenpiteet edistävät ikäihmisten itsenäistä ja riippumatonta kotona asumista sekä parempaa elämänlaatua.
Asiasanat: ikäihminen, tietotekniikka, tietoyhteiskunta, elinikäinen oppiminen
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29755]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ikääntyviä tietoyhteiskunnassa : kulttuuriset ajattelutavat ja sosiaalinen tila
Sankari, Anne (Jyväskylän yliopisto, 2004) -
Eläkeläisten köyhyys ikääntyvässä Suomessa
Andersson, Päivi (2021)Kandidaatin tutkimuksen tehtävänä on kartoittaa ikä-ihmisten rahallista köyhyyttä kirjallisuuskatsauksena, joka rakentaa kokonaiskuvaa ikäihmisten köyhyydestä ilmiönä. Pyrkimyksenä on tunnistaa ilmiöön liittyviä tekijöitä ... -
Vanhusten hoivapalvelut Suomessa : eduskunnan oikeusasiamiehen huomioita vanhusten kohtelusta ja kaltoinkohtelusta
Stenman, Salla (2021)Tutkimus käsittelee vanhusten hoivapalveluja Suomessa. Aineistona on 30 eduskunnan oikeusasiamiehen raporttia ennaltailmoittamattomista tarkastuskäynneistä hoivapalveluyksiköihin eri puolelle Suomea. Tutkimuksen tarkoituksena ... -
Kognitiivisen toimintakyvyn yhteys tietotekniikan käyttöön myöhäisaikuisuudessa
Tuomi-Karila, Anna-Mari (2022)Suomen väestö ikääntyy ja samaan aikaan yhteiskunnan palveluita digitalisoidaan kiihtyvään tahtiin. Julkisten palveluiden digitalisoinnilla pyritään parantamaan niiden saavutettavuutta. Aiemman tutkimuksen mukaan kognitiivinen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.