Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPorkkala, Tuomas
dc.date.accessioned2011-12-09T14:13:23Z
dc.date.available2011-12-09T14:13:23Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1190511
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37060
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla ja tulkita sitä, millainen ideologinen tausta Suomen huippumalli haussa -ohjelmalla on. Aineistona tutkimuksessa käytettiin vuoden 2010 keväällä esitettyjen ohjelman kolmannen tuotantokauden jaksoja, joita oli yhteensä kymmenen. Lisäksi tutkimuksessa oli tarkoitus tarkastella, miten valtasuhteita ja ideologisuutta tuotetaan ohjelmassa, sekä pohtia sitä, kuka tai mikä kyseisistä valinnoista hyötyy. Tuloksia tarkasteltiin myös laajemmasta sosiokulttuurisesta näkökulmasta. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja analyysin näkökulmaksi valittiin kriittinen diskurssianalyysi. Diskurssi ymmärretään tässä tutkimuksessa kielenkäytön tavaksi, joka on kulttuurisesti muodostunut. Tutkimus nojaa vahvasti kriittisen pedagogiikan ajatusmaailmaan ja termistöön. Analyysissa metodeina käytettiin genreanalyysia ja kerronnan analyysia. Analyysin tuloksena SHMH-sarja yhdistettiin uusliberalistisen ideologian piiriin, jossa korostetaan vapaata kilpailua, markkinoiden valta-asemaa ja yksilöllisyyttä. Ohjelma opettaa myös sekä kilpailijoitaan että katsojia brändäämään itsensä eli tekemään omasta identiteetistään markkinoitavan tuotteen. Analyysin tulokset yhdistetään siihen, kuinka media toimii nyky-yhteiskunnassamme kasvattajana. Tuloksia tarkastellaan myös kriittisen mediakasvatuksen valossa, viihteen ja markkinoinnin yhdistymisen näkökulmasta, sekä kerrotaan, kuinka ohjelmassa identiteettimme esitetään markkinoille alistettuna subjektina.
dc.format.extent101 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherSuomen huippumalli haussa (televisio-ohjelma)
dc.title"Valloittakaa meidät, tämä on elämänne tilaisuus!" : kriittinen media-analyysi Suomen huippumalli haussa -sarjasta
dc.title.alternativeKriittinen media-analyysi Suomen huippumalli haussa -sarjasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011120911781
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.subject.methodDiskurssianalyysi
dc.date.updated2011-12-09T14:13:23Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysomediakasvatus
dc.subject.ysobrändit
dc.subject.ysotosi-tv
dc.subject.ysouusliberalismi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot