"Valloittakaa meidät, tämä on elämänne tilaisuus!" : kriittinen media-analyysi Suomen huippumalli haussa -sarjasta
Abstract
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla ja tulkita sitä, millainen ideologinen tausta Suomen huippumalli haussa -ohjelmalla on. Aineistona tutkimuksessa käytettiin vuoden 2010 keväällä esitettyjen ohjelman kolmannen tuotantokauden jaksoja, joita oli yhteensä kymmenen. Lisäksi tutkimuksessa oli tarkoitus tarkastella, miten valtasuhteita ja ideologisuutta tuotetaan ohjelmassa, sekä pohtia sitä, kuka tai mikä kyseisistä valinnoista hyötyy. Tuloksia tarkasteltiin myös laajemmasta sosiokulttuurisesta näkökulmasta.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja analyysin näkökulmaksi valittiin kriittinen diskurssianalyysi. Diskurssi ymmärretään tässä tutkimuksessa kielenkäytön tavaksi, joka on kulttuurisesti muodostunut. Tutkimus nojaa vahvasti kriittisen pedagogiikan ajatusmaailmaan ja termistöön. Analyysissa metodeina käytettiin genreanalyysia ja kerronnan analyysia.
Analyysin tuloksena SHMH-sarja yhdistettiin uusliberalistisen ideologian piiriin, jossa korostetaan vapaata kilpailua, markkinoiden valta-asemaa ja yksilöllisyyttä. Ohjelma opettaa myös sekä kilpailijoitaan että katsojia brändäämään itsensä eli tekemään omasta identiteetistään markkinoitavan tuotteen. Analyysin tulokset yhdistetään siihen, kuinka media toimii nyky-yhteiskunnassamme kasvattajana. Tuloksia tarkastellaan myös kriittisen mediakasvatuksen valossa, viihteen ja markkinoinnin yhdistymisen näkökulmasta, sekä kerrotaan, kuinka ohjelmassa identiteettimme esitetään markkinoille alistettuna subjektina.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2011
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011120911781Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish