Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHaikarainen, Sirpa
dc.date.accessioned2011-11-16T18:30:00Z
dc.date.available2011-11-16T18:30:00Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1188929
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36957
dc.description.abstractTarkastelen tutkielmassani Fiskarin malliin sisältyvää kuvataiteen, käsityön ja museon työpajatoimintaa laajennetun kädentaitojen oppimisympäristön näkökulmasta. Fiskarin malli on Fiskarin koulun ja fiskarsilaisten kädentaito- ja kulttuurialojen ammattilaisten kanssa yhteistyössä toteutuva oppimisympäristöhanke, jonka tavoitteena on hyödyntää koulun lähiympäristössä toimivien käsityöläisten, taiteilijoiden ja museoammattilaisten tietotaitoa ja työtiloja koulun opetussuunnitelmassa. Toiminta tapahtuu työpajatyyppisenä työskentelynä. Tutkimukseni tarkoituksena on tuoda esiin Fiskarin malliin sisältyvää kädentaitojen työpajatoimintaa ja niitä merkityksiä, joita työpajatoiminta synnyttää koulun lähiympäristöön laajenevana kädentaitojen oppimisympäristönä. Olen kerännyt tutkimusaineistoni haastattelemalla työpajatoiminnan ensimmäisenä vuonna oppilaiden kanssa toimineita opettajia ja työpajavetäjiä. Aineistoa olen analysoinut teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Opettajien ja työpajavetäjien työpajakokemukset toivat esiin sen, että tällainen koulun ulkopuolelle laajeneva kädentaitojen oppimisympäristö tuo oppimistilanteisiin perinteisen koulun oppimisympäristöön verrattuna enemmän toiminnallisuutta, yhteisöllisyyttä ja erilaisia ajallisuuden kokemuksia. Opetukseen tulee moniammatillisuutta, käytännönläheisyyttä ja havainnollisuutta. Työpajat toteutuvat oppimisen näkökulmasta sekä paikalliseen kädentaitojen kulttuuriin liittävinä että oppilaiden maailmankuvaa laajentavina oppimisympäristöinä.
dc.format.extent97 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherFiskarsin museo
dc.subject.otherFiskarin koulu
dc.titleUlos koulusta Fiskarin malliin : kädentaitojen työpajat oppimisympäristönä Fiskarsin ruukissa
dc.title.alternativeKädentaitojen työpajat oppimisympäristönä Fiskarsin ruukissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011111611688
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosTaiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Art and Cultural Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTaidekasvatusfi
dc.contributor.oppiaineArt Educationen
dc.subject.methodHaastattelututkimus
dc.date.updated2011-11-16T18:30:00Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi311
dc.subject.ysotaidekasvatus
dc.subject.ysokädentaidot
dc.subject.ysotyöpajat
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot