Ulos koulusta Fiskarin malliin : kädentaitojen työpajat oppimisympäristönä Fiskarsin ruukissa
Tarkastelen tutkielmassani Fiskarin malliin sisältyvää kuvataiteen, käsityön ja museon työpajatoimintaa laajennetun kädentaitojen oppimisympäristön näkökulmasta. Fiskarin malli on Fiskarin koulun ja fiskarsilaisten kädentaito- ja kulttuurialojen ammattilaisten kanssa yhteistyössä toteutuva oppimisympäristöhanke, jonka tavoitteena on hyödyntää koulun lähiympäristössä toimivien käsityöläisten, taiteilijoiden ja museoammattilaisten tietotaitoa ja työtiloja koulun opetussuunnitelmassa. Toiminta tapahtuu työpajatyyppisenä työskentelynä.
Tutkimukseni tarkoituksena on tuoda esiin Fiskarin malliin sisältyvää kädentaitojen työpajatoimintaa ja niitä merkityksiä, joita työpajatoiminta synnyttää koulun lähiympäristöön laajenevana kädentaitojen oppimisympäristönä. Olen kerännyt tutkimusaineistoni haastattelemalla työpajatoiminnan ensimmäisenä vuonna oppilaiden kanssa toimineita opettajia ja työpajavetäjiä. Aineistoa olen analysoinut teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Opettajien ja työpajavetäjien työpajakokemukset toivat esiin sen, että tällainen koulun ulkopuolelle laajeneva kädentaitojen oppimisympäristö tuo oppimistilanteisiin perinteisen koulun oppimisympäristöön verrattuna enemmän toiminnallisuutta, yhteisöllisyyttä ja erilaisia ajallisuuden kokemuksia. Opetukseen tulee moniammatillisuutta, käytännönläheisyyttä ja havainnollisuutta. Työpajat toteutuvat oppimisen näkökulmasta sekä paikalliseen kädentaitojen kulttuuriin liittävinä että oppilaiden maailmankuvaa laajentavina oppimisympäristöinä.
...
Alternative title
Kädentaitojen työpajat oppimisympäristönä Fiskarsin ruukissaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29048]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
In the spirit of Uno Cygnaeus : pedagogical questions of today and tomorrow
200th anniversary of the birthday of Uno Cygnaeus Symposium; Rasinen, Aki; Rissanen, Timo; Vilkuna, Kustaa H. J.; Dugger Jr., William E.; de Vries, Marc J.; Kananoja, Tapani; Miyakawa, Hidetoshi; Miyauchi, Haruna; Seitamaa-Hakkarainen, Pirita; Soobik, Mart; Lindfors, Eila; Virtanen, Sonja; Ikonen, Pasi; Reincke, Hans-Joachim; Pirhonen, Antti; Lappalainen, Eeva-Maija; Ito, Takao; Ginestié, Jacques; Kiviniemi, Ulla; Vuorinen, Pirjo; Upchurch, Keith; Ritz, John; Kaasinen, Jani; Olli, Tuomas; Metsärinne, Mika; Kullas, Sampsa; Kallio, Manne; Pirttimaa, Matti (University of Jyväskylä, Department of Teacher Education, 2010) -
Äänitetyt maisemat yläkoulun kestävän kehityksen opetuksessa
Häkkinen, Leena (2021)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaiden ajatuksia tallennetuista äänimaisemista ja luonnossa äänittämisestä. Tavoitteena oli selvittää, voisivatko äänitetyt maisemat ja työpajatyöskentely olla osa koulujen kestävän ... -
Lapset nykykuvanveiston kentällä : kuvanveistokasvatusta lapsilähtöisesti
Piri, Katri (2019)Tutkielmassani keskityn lapsilähtöisen, nykykuvanveistoon pohjautuvan taidekasvatuksen teorian ja käytännön muotoiluun. Tutkimuskysymysteni kautta pohdin lasten omaehtoisen kuvanveistoilmaisun suhdetta nykykuvanveistoon, ... -
Obsessioista oivalluksiksi, kompulsioista kuviksi : pakko-oireisesta häiriöstä kommunikoiminen taidetyöpajan avulla
Vessman, Oona (2022)Pakko-oireinen häiriö eli OCD on sairaus, jonka voidaan todeta olevan yhteydessä kommunikaatiovaikeuksiin. Helmikuussa 2022 järjestetyn OCD, minä ja läheiseni – kommunikaation vahvistaminen taiteen sanoin -taidetyöpajan ... -
Miten tulkita historiaa kuvallisesti? : Jyväskylän yliopiston opiskelijat tulkitsemassa seminaarin historiaa uuden taidekasvatusmenetelmän avulla
Saari, Anniina; Rysä, Katariina (2016)Tämä pro gradu-tutkielma käsittelee uuden kuvallisen representaation luomista ja sitä varten luotua uutta menetelmää. Työ pyrkii vastaamaan kysymykseen, kuinka luoda menetelmä, jonka avulla ymmärtää ja tulkita historiallisia ...