Danielin ilmestyskirja : autofiktio ja apokalyptisyys Daniel Sjölinin romaanissa Världens sista roman
Tutkimuksessa analysoidaan ruotsalaisen tv-juontaja ja kirjailija Daniel Sjölinin uransa päätösteokseksi nimeää romaania Världens sista roman (2007) autofiktion ja apokalyptisyyden näkökulmista.
Tutkimuksen ydinkysymyksenä on romaanin omaelämäkerrallisuuden ja omaelämäkerrallisen materiaalin tarkastelu Serge Doubrovskyn autofiktio-käsiteen kautta. Autofiktiivinen teos asettuu tietoisesti omaelämäkerran ja fiktiivisen romaanin välimaastoon hämärtäen ja venyttäen niiden rajoja. Pintapuolisesti Sjölinin romaani asettuu selkeästi fiktion alueelle mutta pinnan alla kirjailija käsittelee romaanissaan hyvin henkilökohtaisia aiheita: kirjailijanuran lopettamista ja oman lapsen menettämistä. Molemmat aspektit rakentavat romaanin keskeistä tematiikkaa ja niihin liittyy oleellisesti myös tutkimuksen toiseksi tärkeäksi kysymykseksi muodostuva apokalyptisyys sekä sille tyypillisen lopunajan tematiikan ilmeneminen Sjölinin romaanissa. Tutkimuksessa tarkastellaan sitä, kuinka romaani on nimensä mukaisesti ”maailman viimeinen romaani” ja millaisia keinoja luojajumalaan vertautuvalla kirjailijalla on sekä luoda maailmoja että tuhota ne. Lisäksi eritellään romaanissa esiintyvää apokalyptistä kuvastoa ja yhteyksiä Raamatun apokalyptisiin kirjoihin.
Tutkimuksessa osoitetaan, ettei ”vain fiktiolta” vaikuttavassa teoksessa todellista kirjailijaa ja hänen henkilöhistoriaansa voida sulkeistaa luennan ulkopuolelle. Romaanin ensimmäisessä ja toisessa persoonassa kerrotut tarinalinjat voidaan palauttaa todelliseen kirjailijaan, minkä lisäksi ne kietoutuvat toisiinsa tavalla, jonka kautta ei hämärry ainoastaan toden ja fiktion suhde vaan myös se, mitä romaanin maailmassa todella on tapahtunut, kyseenalaistuu. Tarinamaailman ja koko fiktion tuhoutuminen vertautuu päähenkilön dementoituneen äidin kielen ja psyyken hajoamiseen.
Analyysin lähtökohtina autofiktio ja apokalyptisyys osoittautuvat toisiaan täydentäviksi ja motivoiviksi käsitteiksi. Ennen kaikkea Sjölinin romaani on juuri autofiktiivisyytensä nojalla mitä suurimmissa määrin apokalypsi, ”Danielin kirja”.
...
Alternative title
Autofiktio ja apokalyptisyys Daniel Sjölinin romaanissa Världens sista romanMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Rajan tiloja : luonnollisuus, luonnottomuus ja epäluonnottomuus 2000-luvun pohjoismaisissa autofiktioissa
Marttinen, Heta (University of Jyväskylä, 2015) -
Satiirisuus Antti Holman Kaikki elämästä(ni) -autofiktiossa
Mallat, Sara (2021)Tutkielman tavoitteena on osoittaa satiirisuuden näkymistä Holman teoksessa fiktiivisten tekijöiden eli päähenkilön ja yliluonnollisten olentojen kautta. Näiden kriittisyyden ja humorisoinnin kautta päästään satiirin ... -
Synnyn uudestaan tähän taloon, johon en enää kuulu : autenttisuuden tunnun luominen elämäkerrallisia elementtejä sisältävään historialliseen romaaniin
Korpela, Tuuli (2019)Tarkastelen pro gradu -työssäni autenttisuuden tunnun luomista elämäkerrallisia elementtejä sisältävään historialliseen romaaniin. Tutkimukseni on luonteeltaan narratiivinen ja tutkimusmetodini on autoetnografia. Aineistoani ... -
Paikantuneita haluja : seksuaalisuus ja tila Christer Kihlmanin tuotannossa
Carlson, Mikko (Jyväskylän yliopisto, 2014)Homoseksuaalisuuden ja seksuaalisen toiseuden kuvaukset ovat olleet suomalaisessa kirjallisuudessa pitkään kartoittamaton alue. Identiteettipoliittisen ulostulokirjallisuuden perinteen puuttuminen ei ole kuitenkaan estänyt ... -
Lepäävä Venus ja omakuvallisuus Laurence Philomènen teoksessa “Paint me like one of your Pre-Raphaelite Boy-Girls”
Upola, Anna (2024)Tutkielmani käsittelee kanadalaisen valokuvataiteilijan Laurence Philomènen omakuvaa Paint me like one of your Pre-Raphaelite Boy-Girls (2019). Olen kiinnostunut siinä ilmenevästä omakuvallisuudesta eli tavoista, joilla ...