Ympäristöviestintä pohjoisen Euroopan satamissa
Ympäristöasioista viestiminen on yhä tärkeämpi osa organisaatioiden viestintää. Ympäristöviestinnän kannalta satama-ala on erittäin mielenkiintoinen, koska satamatoiminta nähdään usein saastuttavana kuljetusmuotona. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, mitä on ympäristöviestintä satamissa sekä vertailla suomalaisten ja muiden pohjoisen Euroopan satamien ympäristöviestintää. Tutkimustulosten toivottiin olevan hyödyllisiä suomalaisten satamien ympäristöviestinnän kehittämisessä. Tutkimuskysymykset olivat 1) millaista on ympäristöviestintä satamissa, 2) millaisia eroja on raportoivien ja ei-raportoivien satamien ympäristöviestinnässä ja 3) millaisia eroja on suomalaisten ja muiden pohjoisen Euroopan maiden satamien ympäristöviestinnässä. Tutkimusstrategia oli monimenetelmäinen; www-kyselyn kautta aineistoon valikoitui yhdeksän suomalaista ja seitsemän ulkomaista satamaa ja teemahaastattelut tehtiin viidelle henkilölle.
Ympäristövastuuta ohjaillaan satamissa erilaisilla ympäristöjärjestelmillä ja ne haluavat yhä enemmän kertoa ponnisteluistaan ympäristön hyväksi. Satamat tiedostavat sidosryhmänsä, mutta sidosryhmien määrä koetaan haasteelliseksi ja viestinnän priorisointiavain puolet olivat tehneet. Keskeisiä sidosryhmiä ovat viranomaiset, asiakkaat, asukkaat ja henkilökunta. Selkeästi käytetyin ympäristöviestinnän kanava on www-sivut. Keskeisin haaste satamien ympäristöviestinnässä on maine.
Raportoivien ja ei-raportoivien satamien välillä oli eroja. Viestinnän säännöllisyydessä, palautteen saannissa ja tavoitteellisuudessa on eroja. Yllättäen raportoinnilla näyttää olevan negatiivinen vaikutus sidosryhmien priorisointiin. Raportoivien satamien keskeiset sidosryhmät ovat asiakkaat ja viranomaiset ja ei-raportoivien asiakkaat, viranomaiset ja henkilökunta. Raportoivat satamat kokevat vähemmän haasteita kuin ei-raportoivat satamat. Raportoivien suurin haaste on viestin virheellinen ymmärtäminen, kun taas viestin perillemeno onei-raportoivien satamien suurin haaste.
Suomalaiset satamat kokivat sekä ympäristöviestinnän tärkeyden että aktiivisuuden tärkeämmäksi kuin ulkomaiset satamat. Suomalaiset satamat uskovat suurimpien paineiden tulevan viranomaisilta, kun ulkomaiset uskovat paineiden tulevan ympäristöjärjestöiltä. Kaikki ulkomaiset satamat ovat määritelleet sidosryhmänsä, mutteivät koe niiden priorisointia erityisen tarpeellisena. Suomalaisista taas alle puolet on määritellyt sidosryhmänsä, mutta näistä suurin osa piti priorisointia tarpeellisena. Ympäristöviestinnän tärkeimmässä kanavassa ei ollut eroja vertailuryhmien välillä, vaan www-sivut ovat käytetyin ja keskeisin kanava. Sen sijaan yksi suomalaisille keskeinen kanava on tilaisuudet yleisölle, kun taas ulkomaisille se on julkaisut.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29051]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"There are a lot of activities going on but how do you make those known" : the challenge of organizational environmental communication in ICT-company
Martikainen, Lari-Pekka (2012)The purpose of this study is to identify the obstacles that are hindering organizational environmental communication among the target group in the case company. After identifying obstacles, this thesis tries to find ... -
Signaling sustainability : a study of environmental communication in the building sector
Ahmed, Aya (2023)Sustainability communication has become a top priority for B2B corporate communication strategies. The building sector, in particular, faces a challenge in effectively conveying their environmental responsibility amidst ... -
EUROHERIT – Legitimation of European cultural heritage and the dynamics of identity politics in the EU
Lähdesmäki, Tuuli; Koistinen, Aino-Kaisa; Kaasik-Krogerus, Sigrid; Turunen, Johanna; Ceginskas, Viktorija; Mäkinen, Katja (University of Jyväskylä, 2020)The EUROHERIT project conducted ethnographic field research in 10 countries at 11 sites awarded with the European Heritage Label (EHL) by the European Commission. The field research took place in autumn 2017 and at the ... -
Ympäristövastuu Suomen päivittäistavarakaupassa : tarkastelussa S-ryhmä, Kesko ja Lidl Suomi
Tykkyläinen, Riina (2018)Yrityksen yhteiskuntavastuu ja ympäristövastuu sen osana ovat tuoneet kestävän kehityksen mukaiset periaatteet osaksi yksityisten yritysten johtamista. Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää, miten ympäristövastuullisuus ... -
Vastuullisuusviestintä matkailuyrityksissä
Alavuotunki, Fanni (2020)Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella lappilaisten matkailuyritysten vastuullisuusviestintää. Tutkielman tarkoituksen oli analysoida, mitä matkailuyritykset vastuullisuudesta verkkosivuillaan viestivät, miten ...