dc.contributor.author | Katila, Mika | |
dc.date.accessioned | 2011-08-25T20:16:37Z | |
dc.date.available | 2011-08-25T20:16:37Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1182088 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36583 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tutkittiin millä tavoin freejazz ilmensi afrikanamerikkalaisten nationalistista
identiteettiä Yhdysvalloissa 1960-luvulla. Tavoitteena oli selvittää erilaisia afrikanamerikkalaisen
kulttuurin kautta rakennetun nationalistisen identiteetin presentaatiotapoja freejazzin kontekstissa.
Freejazzia lähestyttiin ulkopuolelta käsin sen sosiaalispoliittisen kontekstin kautta. Tutkimuksen aineistona
oli freejazzia, 1960-luvun afrikanamerikkalaisten sosiaalista kontekstia sekä kulttuuria käsittelevä kirjallisuus. Afrikanamerikkalaista nationalistista identiteettiä rakennettiin 1960-luvulla kulttuurin avulla. Afrikanamerikkalaiset nationalistit valitsivat afrikanamerikkalaisten kollektiivisesta historiasta afrikkalaisen tradition kulttuurisen identiteettinsä rakennuselementiksi. Afrikkalaisen tradition avulla he pystyivät vetoamaan afrikanamerikkalaisten etniseen erikoisuuteen rakentaen kulttuurista identiteettiä afrikanamerikkalaista kansaa yhdistäen. Afrikkalaisen tradition kautta he pystyivät myös erottaumaan poliittisen kamppailunsa vastapuolesta, valkoisesta Amerikasta ja tällä tavoin rakentamaan ideologisesti separatistista nationalistista identiteettiä myös erottautumisen kautta. Freejazzmuusikot olivat 1960-luvun puolivälissä sitoutuneet tuottamaan mustan estetiikan mukaista funktionaalista taidetta, jonka avulla afrikanamerikkalaiset nationalistit kykenivät rakentamaan nationalistista identiteettiä. Freejazz pyrki ilmentämään afrikanamerikkalaista nationalistista identiteettiä fyysisellä, esteettisellä sekä rakenteellisella tasolla. Fyysisellä tasolla freejazzmuusikot toimivat aktiiveina ja osallistuivat afrikanamerikkalaisten nationalistien poliittisiin tapahtumiin. Esteettisellä tasolla freejazz ilmensi afrikanamerikkalaista nationalistista identiteettiä perustuen afrikkalaisen musiikin elementteihin ja tietoisesti erottautuen länsimaisen musiikin karaktääreistä. Rakenteellisella tasolla freejazzissa on havaittavissa homologiaa afrikanamerikkalaisten 1960-luvun sosiaalisen elämän kanssa.
Tutkimus osoitti kuinka freejazz oli tiiviissä yhteydessä afrikanamerikkalaisten sosiaaliseen elämään ja identifioi ne piirteet joiden kautta se sitä kykeni presentoimaan. Tutkimuksen tulokset auttavat selittämään freejazzia joka puhtaan musiikillisen tarkastelun kautta saattaa jättää monia kysymyksiä avoimiksi. | |
dc.format.extent | 76 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Freejazz | |
dc.subject.other | kulttuurinen musiikintutkimus | |
dc.subject.other | afrikanamerikkalainen nationalismi | |
dc.subject.other | kulttuurinen identiteetti | |
dc.subject.other | musta estetiikka | |
dc.subject.other | rakenteellinen homologia | |
dc.title | Freejazz afrikanamerikkalaisen nationalistisen identiteetin ilmentäjänä 1960-luvun Yhdysvalloissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-2011082511299 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkitiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musicology | en |
dc.date.updated | 2011-08-25T20:16:38Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3051 | |
dc.subject.yso | 1960-luku | |
dc.subject.yso | freejazz | |
dc.subject.yso | musiikintutkimus | |
dc.subject.yso | nationalismi | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.subject.yso | afroamerikkalaiset | |
dc.subject.yso | kulttuuri | |
dc.subject.yso | kulttuuri-identiteetti | |
dc.subject.yso | estetiikka | |
dc.subject.yso | Yhdysvallat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |