Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > Näytä aineisto

Postmoderni olemisen mieli : tutkielma Gianni Vattimon näkemyksestä taiteen kuoleman kokemisen merkityksestä postmodernissa

Thumbnail
Katso/Avaa
359.3Kb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Tekijät
Meltovuo, Heidi
Päivämäärä
2010
Oppiaine
FilosofiaPhilosophy

 
Tutkielma Gianni Vattimon näkemyksestä taiteen kuoleman kokemisen merkityksestä postmodernissa Heidi Meltovuo Filosofia Pro gradu-tutkielma Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Jyväskylän yliopisto Leena Kakkori Jussi Kotkavirta Kevät 2010 71 sivua Tutkielmani tehtävänä on esitellä Gianni Vattimon teoria taiteen kuoleman kolmen vaiheen leikistä, joka on Vattimon mukaan mahdollisuus taiteen olemassaololle postmodernina aikana. Taiteen kuolemassa taide levittäytyy perinteisten taidehierarkioiden ulkopuolelle, ja taiteen kategoria laajentuu näin ollen uuteen kontekstiin. Tarkastelen myös Vattimon taidefilosofian taustalla vaikuttaneiden filosofien kuten Walter Benjaminin, Friedrich Nietzschen ja Martin Heideggerin ajatuksia Vattimon tulkinnan kautta. Vattimo käyttää muita filosofeja eklektisesti oman filosofiansa tukena, mistä seuraa, että hänen tulkintansa edeltäjistään on osittain hyvin radikaalin laajoja linjoja muodostavaa ja alkuperäismerkityksiä muuntelevaa. Tutkielmassani esitän, että taideteos, jonka kokeminen Vattimon mukaan avaa uusien näkökulmien mahdollisuuden taiteen kokijalle, on Vattimolle analogia postmodernin ihmisen yleiselle tavalle kokea ympäröivää todellisuutta. Vattimon normatiivisen ideaalin mukaan postmodernin ihmisen tulisi ylittää moderni metafyysinen yhtä totuutta etsivä ajattelu ja korvata se postmodernilla tavalla unohtaa yksi totuus. Yhden totuuden sijaan todellisuus tulisi ymmärtää tulkintoina. Tutkielmani kannalta keskeiset teemat ovat vattimolainen hermeneutiikka postmodernin ajan yhteisenä kielenä sekä taidefilosofia. Teemat yhdistyvät hänen ontologisessa estetiikassaan. Ontologinen estetiikka on estetiikan teoria, jota tehdään Heideggerin ontologinen ero mielessä pitäen: itse teoria mielletään yhdeksi olevan alueeksi, taiteen ja laajemmin ymmärrettynä todellisuuden yhdeksi tulkinnaksi. Lopuksi pohdin uuden sosiaalisen median vaikutusta uusien alakulttuurien eli murteiden levittäjänä sekä Vattimon taidefilosofian sopivuutta internetin aikakauden ilmiöiden analysointiin. Esitän näkemykseni, että internetin aikakausi ja sen mahdollistama verkkotaide muodostavat uuden kontekstin taiteelle, laajentavat taiteen kategoriaa sekä alakulttuurien leviämismahdollisuutta entisestään. Näin ollen internetin aikakausi voisi olla taiteen kuoleman neljäs vaihe. Tutkielmani muoto on vattimolaiseen tyyliin kuvaileva, hänen ajatuksiaan aukikirjoittava ja 2000-luvun ilmiöihin päivittävä. ...
Asiasanat
Vattimo, Gianni taide postmoderni media hermeneutiikka
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011082211266

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [21177]
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste
Open Science Centre