Autistisen lapsen toimintaan sitoutuminen sensorisen integraation terapiassa : havainnointimittarin muokkaus
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli autistisen lapsen terapiatilanteen havainnointiin soveltuvan yhteistoimintaan sitoutumisen mittarin kehittäminen. Sitoutumisen mittari muokattiin Gallon, Tickle-Degnenin ja Costerin ”Challenge Management Rating Scale” (CMRS) – mittarista.
Ensin sitoutumista tutkittiin teoreettisesti: minkälainen ilmiö sitoutuminen oikeastaan on ja mitä olennaisia tekijöitä siihen liittyy. Taustateorioina käytettiin toimintaterapian teoriaa, sensorisen integraation teoriaa, motivaatioteorioita ja teorioita varhaisesta vuorovaikutuksesta. Mittarin muokkaaminen perustui 1) tutkimuksessa koottuun teoriaan, 2) autismitutkimukseen 3) mittarin muokkaajien kliiniseen kokemukseen sekä 4) mittarin soveltuvuuden testaamiseen autenttisia terapiavideoita havainnoimalla (yhteensä 7 terapialasta 5:ltä eri terapeutilta). CMRS-mittariin tehtiin tarpeelliset muutokset. Lisäksi luotiin pisteytyskriteerit jokaiselle mittarin osatekijälle ja asteikkoarvolle (1-5) erikseen.
Toimintaan sitoutumisen arviointiin CMRS-mittari soveltui hyvin. Koska tarkoituksena oli kuitenkin arvioida autistisen lapsen vuorovaikutuksen kautta yhteistoimintaan sitoutumista, mittaria muotoiltiin seuraavalla tavalla: Mittariin lisättiin kokonaan uudet osatekijät: vuorovaikutusaloitteet ja niihin vastaaminen. Autismin vuoksi joitakin osatekijöitä jouduttiin poistamaan ja joitakin jäsenneltiin uudelleen. Yhteistoimintaan sitoutumisen mittari sisältää kolme osaa: 1) lapsen toiminta, 2) terapeutin toiminta ja 3) yhteinen sitoutuminen. Lapsen sitoutumista kuvaavat osatekijät ovat: levollisuus, innostuneisuus/syventyneisyys, tarkkaavaisuus, yritteliäisyys, itseohjautuvuus, yhteistyökykyisyys, vuorovaikutusaloitteet sekä terapeutin aloitteisiin vastaaminen. Keinot, joita terapeutti käyttää lapsen sitoutumisen tukemiseksi ovat: lapsen aloitteisiin vastaaminen, leikkisyys, rohkaiseminen, ohjaaminen, jäsentäminen, muokkaaminen ja haastaminen.
Mittarilla voidaan kuvailla terapeuttista vuorovaikutusta tutkimalla lapsen sitoutumisen ja terapeutin toiminnan välisiä yhteyksiä. Mittarilla päästään arvioimaan sensorisen integraation terapian välittömiä vaikutuksia, mikäli mittari ensin todetaan validiksi ja luotettavaksi. Mittari soveltuu parhaiten varhaisella, esi-kielellisellä tasolla olevien lasten havainnointiin. Mittarin luotettava käyttö edellyttää erityisosaamista ja kliinistä kokemusta sekä sensorisen integraation terapiasta että varhaisen vuorovaikutuksen havainnoinnista, mikä rajoittaa mittarin käytettävyyttä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sensorisen integraation intervention vaikutukset lasten toimintaterapiassa : systemoitu kirjallisuuskatsaus
Halonen, Anu; Juvonen-Sorri, Virpi (2009)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sensorisen integraation intervention vaikutuksia lasten toimintaterapiassa, koota ja päivittää tietoa sekä tuoda esille tutkimustulosten kliinistä merkitystä. Tutkimusmenetelmänä ... -
Musiikkiterapia autistisen lapsen tunneilmaisun tukena
Ikonen, Joonas (2019)Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millä keinoin musiikin käyttö terapiassa auttaa autistista lasta ilmaisemaan tunteitaan. Autistien musiikkiterapian tutkimus on Suomessa vähäistä, eikä siitä ole näin ollen olemassa ... -
Tapaustutkimus autistisen lapsen ratsastusterapiasta
Perälä, Hanna (2006) -
Autistisen lapsen arkipäivää : tapaustutkimus 5-vuotiaasta pojasta
Husso, Susanna (2002)