dc.contributor.author | Joensuu, Minttu | |
dc.date.accessioned | 2011-06-09T10:51:55Z | |
dc.date.available | 2011-06-09T10:51:55Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27132 | |
dc.description.abstract | Nuoruus on identiteetin muodostumisen kannalta tärkeää aikaa. Nuoruuden aikana ihminen käy läpi kehityskriisin,
jonka aikana hän puntaroi paikkaansa yhteiskunnassa ja rooliaan ystävien kanssa ja suhdetta omaan itseensä.
Kriisin positiivinen ratkaisu on identiteetin muovautuminen, mikä ilmenee parhaimmillaan psyykkisenä
hyvinvointina.
Musiikilla voi olla erityisen tärkeä rooli nuoren etsiessä omaa paikkaansa maailmassa. Se on monipuolinen
tunteiden säätelyn keino. Sen avulla nuori voi lohduttautua kriisien keskellä, elpyä raskaasta koulupäivästä tai
irtautua arkitodellisuudesta. Se viestii myös sosiaalisesti hyväksyttävästä käytöksestä ja ympäristön arvoista, jotka
omaksutaan monesti musiikin avulla.
Vieraan kulttuurin keskellä asuneelle nuorelle ympäröivän kulttuurin arvot ja normit ovat hyvin erilaisia kuin
suomalaisille ikätovereilleen. Tämä tulee esiin monesti vasta Suomeen palatessa, kun erilaiset maailmankuvat ja
identiteettiä muokanneet kulttuuriset arvot tulevat esiin. Tästä seurauksena syntyy lapselle kolmas maailmankuva ja
kulttuuri-identiteetti, jossa molempien maiden kulttuurit sekoittuvat ja hänen on löydettävä oma tapansa
tasapainotella niiden välissä. Hänestä tulee kolmannen kulttuurin lapsi.
Eläminen kolmannen kulttuurin lapsena on haastavaa, sillä se vaatii jatkuvaa sopeutumista ja uudelleen
aloittamisen taitoa. Uskon, että musiikki voi luoda pysyvyyden tunteen arjen jatkuvien muutosten keskellä ja auttaa
tällaista nuorta rakentamaan identiteettiään. Tässä proseminaarityössäni pyrinkin kuvaamaan kolmannen kulttuurin
lasten kulttuuri-identiteettiä ja musiikin merkitystä tämän identiteetin muodostamisessa.
Asiasanat – | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | identiteetti | |
dc.subject.other | musiikillinen identiteetti | |
dc.subject.other | nuoruusikä | |
dc.subject.other | kulttuuri | |
dc.subject.other | akkulturaatio | |
dc.subject.other | kolmas kulttuuri | |
dc.title | Kolmannen kulttuurin lasten sopeutumisprosessit : näkökulmina persoonallisuuden kehitys ja musiikillinen identiteetti | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-2011060910970 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |