dc.contributor.author | Laho, Henna-Kaisa | |
dc.date.accessioned | 2011-05-26T12:06:45Z | |
dc.date.available | 2011-05-26T12:06:45Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1159295 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27080 | |
dc.description.abstract | Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa perehdyttiin lasten viestintäkäyttäytymiseen sekä heidän vertaissuhteissaan ilmenevään vuorovaikutukseen. Tavoitteena oli löytää ja analysoida lasten viestintäkäyttäytymistä käsitteleviä tutkimuksia eri tieteenaloilta. Erityisesti haluttiin tarkastella lasten vertaissuhteita ja niissä ilmeneviä vuorovaikutusilmiöitä.
Lasten viestintäkäyttäytymistä on tutkittu runsaasti psykologian alalla. Lisäksi tutkimustietoa löytyi jonkin verran puheviestinnän, kasvatustieteen sekä sosiologian alalta. Kirjallisuuskatsaus on toteutettu noin 100 tieteellisen artikkelin tai tiivistelmän pohjalta.
Tutkielma osoitti, että lasten vanhemmilla on merkittävä rooli lasten vuorovaikutustaitojen kehittymisessä. Varhaisten vuorovaikutussuhteiden laatu on yhteydessä lasten myöhemmin muodostuvien vuorovaikutussuhteiden laatuun. Vuorovaikutustaitojen hallitseminen auttaa lasta rakentamaan tasapainoisia vertaissuhteita. Hyväksytyksi tuleminen vertaisten keskuudessa sekä vastavuoroiset ystävyyssuhteet tukevat lapsen tasapainoista kehitystä ja auttavat lasta suoriutumaan koulun sekä ympäröivän yhteiskunnan asettamista haasteista.
Lasten välinen vuorovaikutus tuottaa myös negatiivisia ilmiöitä. Toisinaan lapset käyttäytyvät aggressiivisesti vertaisiaan kohtaan, jättävät toiminnan ulkopuolelle tai kiusaavat muulla tavoin. Tällaiseen käyttäytymiseen voivat johtaa esimerkiksi puutteelliset vuorovaikutustaidot, vallan tavoittelu tai vaikuttamispyrkimykset vertaissuhteissa. Vertaistensa syrjinnän uhriksi joutunut lapsi kärsii asemastaan, mikä voi näkyä esimerkiksi heikkona koulumenestyksenä, masentuneisuutena tai yksinäisyytenä.
Lasten vuorovaikutustaitoja voidaan kehittää ohjaamisen ja harjoittelemisen avulla. Ohjaamisen ja harjoittelemisen on todettu muun muassa lisäävän lasten vuorovaikutusta edistävää käyttäytymistä sekä rakentavien konfliktinratkaisukeinojen käyttämistä. Lisäksi aggressiivisen käyttäytymisen on todettu vähentyneen lasten saaman ohjauksen ja harjoittelemisen myötä. Kirjallisuuskatsaus toi esille tarpeen tutkia lisää lasten viestintäkäyttäytymistä sekä heidän vertaissuhteissaan ilmenevää vuorovaikutusta. | |
dc.format.extent | 121 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Lapset | |
dc.subject.other | puheviestintä | |
dc.subject.other | vuorovaikutustaidot | |
dc.subject.other | vertaissuhteet | |
dc.subject.other | ystävyyssuhteet | |
dc.title | Lasten viestintäkäyttäytyminen ja vertaissuhteet : kirjallisuuskatsaus | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-2011052610922 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Communication | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Puheviestintä | fi |
dc.contributor.oppiaine | Speech Communication | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3132 | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.subject.yso | puheviestintä | |
dc.subject.yso | sosiaaliset taidot | |
dc.subject.yso | sosiaaliset suhteet | |
dc.subject.yso | keskinäisviestintä | |
dc.subject.yso | ystävyys | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |