Ryhmien vuorovaikutus ja päätöksenteko verkkopelissä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli analysoida ryhmien vuorovaikutusta ja päätöksentekoa verkkopelissä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaista ryhmien vuorovaikutus ja päätöksenteko oli sekä millaisia eroja ryhmien vuorovaikutuksessa
ja päätöksenteossa ilmeni. Tutkimuksen tavoitteena oli myös analysoida, millä tavalla päätöksenteon funktionaalinen teoria soveltuu ryhmien päätöksenteon tarkasteluun verkkopelissä.
Tutkimusaineistona olivat kahden neljän hengen ryhmän video- ja keskusteluaineistot hajautettujen työelämän ryhmien vuorovaikutuskoulutukseen kehitetyssä verkkopelissä. Tutkimukseen osallistuneet ryhmät koostuivat aidoista työelämän ryhmistä. Analyysimenetelmänä oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi, joka kohdistui ryhmien päätöksenteon ja vuorovaikutuksen piirteiden ja muotojen hahmottamiseen. Aineistolähtöisen analyysin ohella tutkimuskohteen kuvaamisessa hyödynnettiin määrällistä analyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että ryhmien vuorovaikutus oli hyvin tehtävä- ja toimintakeskeistä. Suhdekeskeistä ja muuta vuorovaikutusta oli vähän. Ryhmät hyödynsivät päätöksenteossaan kaikkia päätöksenteon funktionaalisen teorian edellyttämiä funktioita. Päätöksenteon funktiot esiintyivät päätöksentekoprosessien eri vaiheissa eri laajuisina ja päätöksentekoa kuvasi useiden asioiden päällekkäinen käsittely sekä jatkuva päätöksenteon edestakainen liike, jossa ei ollut selkeää alkua tai loppua. Verkkopeli oli oleellisesti yhteydessä ryhmien päätöksentekoprosessiin, sillä ryhmät liikkuivat peliympäristössä ja tutustuivat peliympäristöön samanaikaisesti tehdessään päätöksiä. Vaikka ryhmien vuorovaikutus oli hyvin samankaltaista, ryhmien päätöksentekoprosessit etenivät kuitenkin hyvin eri tavoin. Erot ilmenivät sekä päätöksenteossa että peliympäristössä toimimisessa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että verkkopeli tarjoaa hedelmällisen ympäristön työelämän ryhmien vuorovaikutuskoulutukseen. Verkkopeli ei kuitenkaan välttämättä tee ryhmien vuorovaikutusta näkyväksi eikä tue ryhmien päätöksentekoprosessia tai opeta ryhmien jäsenille viestintätaitoja. Haasteena on verkkopelin toimintakeskeisyys, joka vie huomion päätöksenteolta. Verkkopelin hyödyntäminen edellyttääkin ryhmien koulutusta viestintään sekä verkkopelin kehittämistä pelaajien vuorovaikutusta ja päätöksentekoa tukevaksi. Päätöksenteon funktionaalinen teoria sopii ryhmien päätöksenteon etenemisen analysointiin verkkopelissä. Teoria ei kuitenkaan sovellu parhaalla mahdollisella tavalla päätöksenteon etenemisen selittämiseen, sillä se ei tuo kokonaisuudessaan näkyville ryhmien vuorovaikutusprosesseja ja toimintaa verkkopelissä. Verkkopelit tarjoavat mielenkiintoisen ja uuden kontekstin ryhmien päätöksenteon tutkimiselle.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29529]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Korkeakouluopiskelijoiden vuorovaikutusosaaminen kollaboratiivisessa ryhmässä case Demola
Kaakkolammi, Sari (2009) -
Nuorten aikuisten verkkoyhteisöpalvelujen mobiilikäyttö
Rekola, Pauli (2011)Tutkielmassa pyrittiin kuvaamaan ja ymmärtämään kuinka suomalaiset nuoret aikuiset käyttävät verkkoyhteisöpalveluja mobiilisti, ja millaisia tekijöitä käytön taustalla on. Tutkimuksen lähestymistavaksi valittiin ... -
Ideointi ryhmässä luovan alan työyhteisössä
Paaso, Juha (2014)Tässä pro gradu -työssä tutkimuskohteena olivat työssään ideoivien henkilöiden käsitykset ryhmän ideointiprosessista sen vuorovaikutuksen näkökulmasta. Näitä käsityksiä lähestyttiin fenomenografisin ... -
Ideoiden jalostaminen työryhmän vuorovaikutuksessa
Akkanen, Inka (2013)Tässä Pro gradu -työssä tutkittiin luovien ideoiden tuottamista ryhmän vuorovaikutuksessa. Tavoitteena oli kuvata, millaisia ovat puheenvuorot ehdotusten jalostamisprosessissa ja millaisiin vaiheisiin prosessin voi jakaa. ... -
Yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä etäopetuksen pienryhmätilanteista
Horila, Tessa; Raappana, Mitra (Prologos ry, 2023)Koronapandemian myötä ryhmäkeskustelut tulivat osaksi opiskelijoiden etäopiskelun arkea. Opiskelijoiden asennoitumista sekä ryhmätyöhön että teknologiavälitteiseen vuorovaikutukseen on tutkittu, mutta tutkimusta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.