Disney ja psykologinen sodankäynti : sotapropaganda Walt Disney Productions -yhtiön animaatiofilmeissä vuosina 1941-1946
Tämän työn tavoitteena on tutkia Walt Disney Productions -yhtiön Yhdysvaltojen ja Kanadan hallituksille tuottamia propaganda-animaatioita vuosien 1941-1946 aikana. Työssäni keskityn tutkimaan, mitä teoreettisia propagandan tasoja näissä animaatioissa ilmenee sekä analysoin, millainen viesti niiden avulla on pyritty yleisölle viestittämään.
Tutkimukseni alkuperäislähjde on kahden dvd:n kokoelma Walt Disney On The Front Lines - The War Years, jonka on julkaissut vuonna 2004 The Walt Disney Company. Tämä on kattavin julkaistu kokoelma Disneyn tuottamaa sotapropagandaa toisen maailmansodan ajalta. Dvd:t sisältävät yhteensä 31 lyhytanimaatiota sekä yhden kokoillan animaation, jotka ovat yhteiskestoltaan 5 tuntia 12 minuuttia. Elokuva on viimeksi kuluneen noin sadan vuoden aikana osoittautunut merkittäväksi kulttuuriseksi ja sosiaaliseksi voimaksi, jolla voi välillisesti katsojiensa kautta olla suuri vaikutus yhteiskuntaan. Elokuvaa ei ole kuitenkaan tästä huolimatta käytetty historiantutkimuksen lähteenä tai kohteena kovin yleisesti.
Tutkimusmetodini on elokuvan lähilukua eli elokuva-analyysiä historiallisessa kontekstissa, jossa animaatioiden eri nyanssit ja merkitykset otetaan huomioon propagandan perimmäisen tarkoituksen selvittämiseksi. Huomion kohteeksi nostan elokuvan käytön historiantutkimuksen lähteenä ja kohteena sekä tämän myötä niin sisäiseen kuin ulkoiseen lähdekritiikkiin liittyvät seikat. Haasteelliseksi tämän tekee elokuvan olemus liikkuvana kuvana sekä äänenä, joka tutkimusta tehdessä on muutettava kirjalliseen muotoon.
Käsittelemäni Disneyn propaganda-animaatiot sisältävät propagandan teoreettisia tasoja monipuolisesti ja ovat sen myötä erinomaisia esimerkkejä Hollywoodin toisen maailmansodan aikaisesta sotapropagandaa sisältävien filmien tuotannosta. Näiden propagandan teoreettisten tasojen avulla käy myös selväksi mitä animaatioiden avulla pyrittiin yleisölle viestittämään. Osa yleisölle välittyvästä propagandasta on suoraa, ulkoisiin toimiin tähtäävää propagandaa. Osa puolestaan on sisäisiin asenteisiin ja mielipiteisiin vaikuttamaan pyrkivää propagandaa. Propagandalla pyrittiin muun muassa markkinoimaan sotaobligaatioita, vaikuttamaan tuloverojen maksamiseen, luomaan isänmaallisuuden tunnetta, luomaan illuusiota voitosta sodassa, luomaan vihollisesta negatiivista kuvaa ja antamaan viestiä kaikenlaisten sotaponnistelujen puolesta toimimiselle yleisesti.
Näiden Disneyn tuottamien animaatioiden propaganda on mielenkiintoinen näkökulma tutkia toista maailmansotaa ja erityisesti Yhdysvaltojen sekä Kanadan kotirintaman tapahtumia. Propagandan lisäksi niiden avulla käy ilmi niitä tuottaneiden instituutioiden tausta sja toimet sekä niiden sisältämää propagandaa vastaanottaneiden tahojen tila toisen maailmansodan aikana. Animaatioissa kuuluvat selkeästi tuotantoon vaikuttaneiden instituutioiden äänet, jotka ovat useissa tapauksissa määritelleet tarkasti mitä animaation avulla halutaan tuoda esiin.
...
Alternative title
Sotapropaganda Walt Disney Productions -yhtiön animaatiofilmeissä vuosina 1941-1946Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29574]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Suomen vaihtoehtoina on joko hidas kuristus venäläisten otteen kiristyessä tai lähtö sodasta nyt" : länsiliittoutuneiden Suomeen suunnattu radiopropaganda vuosina 1942– 1944
Saari, Dominic (2022)Toisen maailmansodan aikana sodan osapuolet pyrkivät vaikuttamaan sekä oman että vihollismaiden mielialoihin. Suosituin ja tehokkain propagandaväline oli ensimmäisen maailmansodan jälkeen läpimurron saavuttanut radio. Suomi ... -
Sodan uhka Yhdysvaltain Japanin suurlähetystöraporteissa vuosina 1932-1941
Olkkola, Tuomas (2014)Tässä työssä tutkittiin Yhdysvaltain Japanin suurlähetystön raportointia Yhdysvaltain ulkoministeriöön vuosina 1932–41, jolloin suurlähettiläänä toimi Joseph C. Grew. Päälähteenä tutkimuksessa olivat Wisconsin-Madisonin ... -
Disney-studioiden propagandatuotanto toisessa maailmansodassa - analyysia piiirroskuvista
Tiiromäki, Janika (2011) -
Lapset isänmaan tulevaisuuden rakentajina : lapsikuva Kotiliedessä ja NS-Frauenwartessa 1941 & 1944
Kujansuu, Elisa (2020)Kandidaatintyössäni tutkin suomalaisen Kotilieden ja saksalaisen NS-Frauenwarten, aikansa luetuimpien naistenlehtien, antamaa lapsikuvaa vuosina 1941 ja 1944. Erityisesti keskityn tutkimaan lapsiin kohdistettuja asenteita, ... -
Toisen maailmansodan propaganda osana Yhdysvaltain poliittista kulttuuria
Malin, Sami (2009)Tutkimuksessa olen tarkastellut aineistona yhdysvaltalaisia propagandajulisteita toisen maailmansodan ajalta ja vertaillut niiden sisältöä Trumanin opin käynnistämään poliittiseen kulttuuriin. Propagandajulisteiden ...