Työelämässä ei pärjää ilman monipuolisia kommunikointi- ja kulttuuritaitoja – miten Jyväskylän yliopiston kielikeskus vastaa näihin haasteisiin?
Räsänen, A. & Taalas, P. (2010). Työelämässä ei pärjää ilman monipuolisia kommunikointi- ja kulttuuritaitoja – miten Jyväskylän yliopiston kielikeskus vastaa näihin haasteisiin? Kieli, koulutus ja yhteiskunta. Retrieved from http://www.kieliverkosto.fi/journal
Date
2010Copyright
© Kieliverkosto ja kirjoittajat
Suomalaisesta yliopistosta valmistuvalta on jo yli kolmekymmentä vuotta edellytetty oman alansa kieli- ja viestintätaitojen opintoja sekä äidinkielessä ja toisessa kotimaisessa kielessä että yhdessä tai kahdessa vieraassa kielessä. Tällainen kaikkia opiskelijoita koskeva tutkintovaatimus on ainutlaatuinen maailmassa, etenkin siksi, että kieliä on niin monta ja siksi, että myös äidinkielen opintoja vaaditaan yliopistotasolla. Kateellisina, ja joskus myös yllättyneinä, ovat eurooppalaisiin kieliprojekteihin osallistuvat kollegat kuunnelleet selostuksia kielikeskusjärjestelmämme toimivuudesta ja kieli- ja viestintäkoulutuksen sisällöistä: oppimiseen tarvittavat kieli- ja viestintätaidot, työelämän kieli- ja viestintätaidot, ja tieteenalakohtaiset, akateemisen asiantuntijan kieli- ja viestintätaidot. Kuvaamme tässä artikkelissa, miten Jyväskylän yliopiston kielikeskuksessa seurataan työelämässä toimivien akateemisten asiantuntijoiden kommunikointitaitotarpeita ja –vaatimuksia. Samalla pohdimme, miten nämä tarpeet ohjaavat kieli- ja viestintäkoulutuksemme sisältöjä, painopisteitä ja kehittämistä.
...


Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181
Original source
http://www.kieliverkosto.fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2010/Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yliopisto-opiskelijoiden oppimisen maisemat : haasteita ja mahdollisuuksia kielenopetuksen kehittämiselle
Jalkanen, Juha; Taalas, Peppi (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry., 2013)Developing pedagogical practices is a process with many perspectives and layers. Language centre teaching in Finland is generally of a high quality and the teaching is organised and planned professionally. Change, however, ... -
Jyväskylän ylioppilaslehti 02/1970
Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta (1970) -
Jyväskylän ylioppilaslehti 03/1969
Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta (1969) -
Jyväskylän ylioppilaslehti 17/1961
Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta (1961) -
Jyväskylän ylioppilaslehti 16/1975
Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta (1975)