Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorAntikainen, Reetta
dc.date.accessioned2011-05-13T07:58:09Z
dc.date.available2011-05-13T07:58:09Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1158876
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26961
dc.description.abstractTässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin työnohjaajien toimintaa kolmessa eri työnohjausryhmässä. Tarkoituksena oli selvittää, mitä työnohjaaja ryhmätyönohjaustilanteessa tekee, ja ovatko kolmen eri työnohjaajan toimintatavat yhteisiä vai yksilöllisiä. Ohjaajien toimintatapoja verrattiin Caplanin (1970) ajatukseen työnohjauksesta opetuksellisuutta, tukea ja laadun varmistusta sisältävänä prosessina. Lisäksi tarkasteltiin, millaiset työnohjaajan toimintatavat edistävät dialogisuuden syntymistä työnohjausryhmässä. Analyysimenetelmänä käytettiin Seikkulan, Laitilan ja Roberin (2011) monitoimijaisen vuorovaikutuksen laadullista dialogista analyysiä. Lisäksi analyysissä pyrittiin aineistolähtöisyyteen. Tutkimuksessa havaittiin, että suuri osa kolmen työnohjaajan pyrkimyksistä työnohjaustilanteissa oli kaikille ohjaajille yhteisiä. Kielellisissä toimintatavoissa näihin pyrkimyksiin pääsemiseksi esiintyi enemmän vaihtelua ohjaajien välillä, mutta myös yhteisiä toimintatapoja oli havaittavissa. Työnohjaajien toimintatavoista oli erotettavissa opetuksellisuutta, tukea ja laadun varmistusta, mutta jaot näihin osatekijöihin eivät aina olleet yksiselitteisiä. Kaikkien kolmen työnohjaajan työtavoista oli löydettävissä dialogisuutta rakentavia toimintatapoja. Eniten dialogisuuden rakentumista tukivat epäsuorat työtavat, kuten avoimien kysymysten kysyminen. Tutkimuksessa havaittiin myös, että yksi työnohjaajan lausuma voi olla samaan aikaan sekä dialoginen että monologinen riippuen siitä, mihin se tulkitaan vastaukseksi. Dialoginen analyysi tarjosi toimivan menetelmän työnohjaajan toiminnan tutkimiseen. Dialogisen analyysin avulla ohjaajien kielellisiä toimintatapoja oli mahdollista tarkastella yksityiskohtaisesti. Samalla kuitenkin kielelliset teot pystyi liittämään osaksi laajempaa ohjaustilanteen vuorovaikutusta. Tämä tutkimus antoi uutta tietoa työnohjaajien käytännön toiminnasta työnohjaustilanteessa. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia, mitä työnohjaajat ajattelevat näissä istunnoissa tapahtuneen ja kuinka he omaa toimintaansa selittävät.
dc.format.extent40 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othertyönohjaus
dc.subject.othertyönohjaaja
dc.subject.othertyönohjaajan toiminta
dc.subject.otherdialogisuus
dc.subject.othermonologisuus
dc.titleTyönohjaajan toiminta ryhmätyönohjaustilanteessa
dc.typeBooken
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011051310800
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysotyönohjaus
dc.subject.ysotyönohjaajat


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot