dc.contributor.author | Kantonen, Kaisa | |
dc.contributor.author | Oksa, Sanna | |
dc.date.accessioned | 2011-04-14T14:05:51Z | |
dc.date.available | 2011-04-14T14:05:51Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1159585 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26789 | |
dc.description.abstract | Jyväskylän yliopiston Opettajankoulutuslaitoksen JULIET‐sivuaineen
tavoitteena on kouluttaa luokanopettajista monipuolisia alakoulun
kielikasvattajia. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten JULIET-sivuaineen
suorittaneet opiskelijat ovat sijoittuneet työelämään ja miten he kokevat
JULIET-opintojen sisältöjen vastaavan työelämän tarpeita. Koulutuksen
merkitystä tutkittiin erikseen luokanopettajan, englannin opettajan sekä
vieraalla kielellä opettavan opettajan työn kannalta. Tutkimus toteutettiin
postikyselynä keväällä 2010. Kysely lähetettiin kaikille vuosina 1995–2004
JULIET-opintonsa aloittaneille sekä yhdelle vuonna 2006 aloittaneelle, jo
valmistuneelle JULIET-opiskelijalle. Yhteensä lomakkeita lähetettiin 124.
Kyselyyn vastasi 50 henkilöä. Heistä 41 oli suorittanut luokanopettajaopintonsa
loppuun ja he soveltuivat siten lopulliseen tutkimusjoukkoon. Kyselylomake
koostui monivalintakysymyksistä ja avoimista kysymyksistä. Vastausaineistoa
analysoitiin SPSS -tilasto-ohjelmalla ja sisällönanalyysin keinoin. Tulokset
osoittivat, että JULIET-opinnoista on ollut vastaajille hyötyä sekä työelämään
sijoittumisen, että erilaisten opettajan työtehtävien kannalta. Entiset JULIET-opiskelijat työskentelevät joustavasti niin luokanopettajan, englannin opettajan
kuin vieraalla kielellä opettavan opettajan tehtävissä. Tutkimustulosten
perusteella JULIET-ohjelma on antanut opiskelijoille erittäin hyvät tiedot ja
taidot opettajan ja alakoulun kielikasvattajan työhön. | |
dc.format.extent | 95 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Jyväskylän yliopisto | |
dc.subject.other | JULIET-sivuaine | |
dc.title | Koulutuksesta työelämään : JULIET-opiskelijoiden sijoittuminen työelämään ja kokemukset JULIET-opintojen merkityksestä työn kannalta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-2011041410645 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | vieraskielinen opetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |