Paikkatieto ja sen käyttäminen sosiaalisessa mediassa
Viljanen, Ville
Paikkatieto ja sen käyttäminen sosiaalisessa mediassa
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 26 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma
Ohjaaja(t): Salminen, Airi
Viime vuosina sosiaalinen media on tullut arkipäiväiseksi yhä useammalle.
Samaan aikaan myös paikkatiedon käyttö on yleistynyt yhteiskunnassa.
Navigaattorit lienevät paikkatiedon tunnetuin käyttökohde, mutta samalla
paikkatietoa on alettu käyttää myös monissa verkkopalveluissa. Tässä
kandidaatintutkielmassa tarkastellaan sitä, kuinka paikkatietoa voidaan käyttää
sosiaalisen median palveluiden yhteydessä. Tutkielma on tyypiltään
kirjallisuuskatsaus, jossa perehdytään aikaisempaan aiheesta tehtyyn
tutkimukseen.
Paikkatieto ei ole mikään uusi asia, mutta sen digitalisoituminen on
luonut uusia käyttökohteita. Paikkatiedosta kerrotaan tässä tutkielmassa
perustietoa, kuten keräystekniikoita ja yleisesti käytössä olevia standardeja.
Sosiaalinen media voidaan määritellä esimerkiksi teknisesti tai yhteisöllisesti.
Aikaisempaan tutkimukseen pohjautuen tutkielmassa tarkastellaan sosiaalisen
median perustoimintoja ja pohditaan sitä, kuinka paikkatietoa voidaan
hyödyntää näiden toimintojen yhteydessä. Aiemman tutkimuksen perusteella
voidaan sanoa, että paikkatieto on liitettävissä useisiin sosiaalisen median
toimintoihin. Paikkatieto luo useita mahdollisuuksia sosiaalisen median
palveluissa, mutta myös haittoja. Tutkielmassa esitellään myös sosiaalisen
median palveluita, joissa paikkatietoa nykyisellään käytetään ja joita on
tarkasteltu aikaisemmassa tutkimuksessa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Syyt yksityisyydestä luopumiseen sosiaalisessa mediassa : hyödyt ja haitat
Myntti, Aleksi (2018)Tämän tutkielma tutkii syitä siihen, miksi sosiaalisen median palvelun käyttäjä luopuu yksityisyydestään julkaisemalla omia henkilökohtaisia tietojaan muun muassa palveluntarjoajan analysoitavaksi ja muiden käyttäjien ... -
Kahden todellisuuden välissä : sosiaalisen pääoman yhteys sosiaalisessa mediassa kohdattuihin kokemuksiin
Jouhki, Jeremias (2023)Sosiaalisesta mediasta on tullut maailmanlaajuinen ilmiö minkä avulla ihmiset voivat jakaa kuvia arjestaan tai keskustella ideoistaan julkisella kentällä mihin kuka tahansa puhelimen omistaja voi osallistua. Tästä ilmiöstä ... -
Johtajuus on katsojan silmissä? : johtajuuskuva kulttuurisena konstruktiona ja sen rakentaminen multimodaalisesti sosiaalisessa mediassa : case: Sanna Marin
Kulju, Roosa (2023)Tämän Pro Gradu -tutkielman tavoitteena oli kuvata ja tunnistaa erilaisia johtajuuskuvan rakentamiseen liittyviä toimintoja ja tutkia niiden taustalla esiintyviä johtajuuskuvan arvopohjaa rakentavia diskursseja. Näitä ... -
Mie sometan, tulisik siekii mukkaa? : karjalaisuus sosiaalisessa mediassa
Hyyryläinen, Pirja (Rautulaisten pitäjäseura, 2019)Sosiaaliseksi mediaksi kutsutaan internet-pohjaisia viestintäympäristöjä. Tutuimmat ja käytetyimmät sovellukset lienevät Facebook, Instagram ja Twitter. Karjalaiset ja karjalaisorganisaatiot ovat ahkeria sosiaalisen median ... -
Lukiolaisten liikunta- ja urheilusisältöjen käyttö sosiaalisessa mediassa
Suomela, Lauri (2022)Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää suomalaisten lukiolaisten liikunta- tai urheilusisältöjen käyttöä sosiaalisessa mediassa ja sitä, miten he kokevat sisältöjen vaikuttavan heidän liikuntakäyttäytymiseensä. Aineisto ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.