Tietopyynnöt viranomaisille : kehittävä, yhteisöviestinnällinen näkökulma
Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta velvoittaa viranomaiset vastaamaan kenen tahansa tekemiin tietopyyntöihin ja joko antamaan haluttu tieto tai perustelemaan, miksi näin ei tehdä. Tietopyynnöt ratkaistaan tapauskohtaisesti.
Toisaalta käsittelyyn käytetty aika ja työ ovat pois viranomaisorganisaation ydintehtävän suorittamiseen käytetyistä voimavaroista. Tästä syystä tietopyynnöistä pitäisi selvitä mahdollisimman vaivattomasti. Mutta toisaalta esimerkiksi stakeholder-etiikka velvoittaa viranomaisorganisaation varmistamaan, että tiedonhankkija saa haluamansa tiedot. Lainmukaisesti ja eettisesti toimivan viranomaisorganisaation täytyy ponnistella sovittaakseen yhteen nämä kaksi vaatimusta.
Tutkimuksessa tarkastellaan 74 raporttia tietopyynnöstä viranomaiselle. Raportit on kirjoittanut 24 Jyväskylän yliopiston opiskelijaa osana Viranomaisaineistojen journalistinen hyödyntäminen -tutkimushankkeen julkisuustestiä. Tutkimuksen viitekehyksessä on keskeisellä sijalla tiedonhankintatutkimus ja erityisesti Brenda Dervinin sense making -metafora. Laadullisella ja kehittävällä tutkimusotteella aineistosta pyritään saamaan aikaan kokonaiskuva luokittelemalla ja teemoittelemalla. Tältä pohjalta muodostetaan käsitys niistä seikoista, jotka ovat olennaisia tietopyyntöjen onnistumiselle mahdollisimman nopeasti ja vähällä vaivalla.
Tutkimuksessa kehitetyn mallin mukaan tiedonhankintaa parantavat ja työläyttä vähentävät samat seikat. Olennaisinta tiedonhankinnan onnistumiselle on tiedontarpeen ja organisaation toimintalogiikan yhteensovittaminen. Tiedonhankintaa tukevia ja puuttuessaan tiedonhankintaa estäviä seikkoja ovat tiedonhankkijan aktiivisuus sekä kyky yksilöidä tietopyyntönsä. Viranomaisen puolelta keskeisiksi seikoiksi nousevat tekninen osaaminen, aktiivinen ja tiedonhankintaa tukeva asennoituminen sekä organisaation sisäisen tietopyyntöprosessin sujuvuus. Tutkimuksen lopussa esitetään ohjeita viranomaisille siitä, kuinka he voivat kehittää toimintaansa tietopyyntöjen ratkaisemisen parantamiseksi.
...
Asiasanat
Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta Yritysetiikka Tiedonhankinta Tietojenluovutus Tiedontarve Tiedonsaanti Organisaatioviestintä Suhdetoiminta Viranomaiset Viranomaistehtävät laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta yritysetiikka tiedonhankinta tietojenluovutus tiedontarve tiedonsaanti organisaatioviestintä suhdetoiminta viranomaiset viranomaistehtävät
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29493]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kaksi kuvaa työntekijästä : sisäisen viestinnän opit ja postmoderni näkökulma
Joensuu, Sanna (Jyväskylän yliopisto, 2006)Työelämän psykologinen sopimus tarkoittaa kirjoittamatonta sopimusta työntekijän ja työnantajan välillä. Organisaatio tarjoaa esimerkiksi työllisyyden turvaa ja ylenemismahdollisuuksia ja huolehtii työntekijästä ongelmien ... -
Pakkomuuttajien kokemuksia viranomaisten kohtaamisesta : näkökulmia tunnustussuhdeteoriasta
Rantanen, Helmi (2023)Tässä kuvailevaa kirjallisuuskatsausta mukailevassa kandidaatintutkielmassa tarkastellaan pakkomuuttajien kokemuksia viranomaisten kohtaamisesta. Tutkimustehtävänä on selvittää, miten tutkimuksissa kuvataan pakkomuuttajien ... -
Pakolaisleireiltä suomalaisiin asuntoihin : tutkielma kulttuurin merkityksellistymisestä viranomaisten puheessa kiintiöpakolaisten asuttamisen yhteydessä Tampereella
Kujala, Katri (2015)Tutkielma tarkastelee kiintiöpakolaisten asuttamista ja asumista sekä niihin liittyviä käytäntöjä viranomaisten näkökulmasta. Keskeinen teema on kulttuurin ja asumisen välinen suhde. Tutkimusongelmaa lähestytään kolmen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.