Systeemiajattelutaitojen kehittäminen seitsemäsluokkalaisilla rehevöitymisen opettamisen yhteydessä
Authors
Date
2011Systeemi on aina kokonaisuus, joka koostuu keskenään vuorovaikutuksessa olevista osista. Systeemisten ilmiöiden ymmärtämistä ja oppimista voidaan edistää systeemiajattelutaitoja kehittävän opetuksen avulla. Systeemiajattelussa on keskeistä, että ymmärretään ilmiön kokonaisuudessaan olevan tärkeämpi kuin sen osien summa. Monet biologiset ilmiöt ovat systeemisiä. Luonnontieteiden opetuksessa on kuitenkin tutkittu varsin vähän systeemiajattelutaitojen kehittymistä ja sitä, kuinka oppilaat oppivat systeemisiä ilmiöitä. Tässä työssä systeemiajattelutaitojen kehittymistä tutkittiin kahdella Jyväskylän normaalikoulun seitsemännellä luokalla rehevöitymisen opettamisen yhteydessä. Systeemiluokalle rehevöityminen opetettiin systeemiajattelutaitoja kehittävällä opetusmenetelmällä ja normaaliluokalle perinteistä opettajajohtoista opetusta käyttäen. Opetusta annettiin 2 x 45 minuuttia. Tutkimuksen keskeisenä tavoitteena oli selvittää, onko eri opetusmenetelmillä vaikutusta systeemiajattelutaitojen ja rehevöitymisen oppimisen kehittymiseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin tekemällä luokille alkumittaus ennen opetusta, loppumittaus opetuksen jälkeen sekä laatimalla ko. aiheesta koekysymys luokkien kurssikokeen yhteyteen. Systeemiajattelutaitojen tasoa arvioitiin sijoittamalla oppilaiden vastukset eri systeemiajattelutaitojen tasoille. Rehevöitymisen ja koevastauksen osaamista arvioitiin rehevöitymisprosessin ja koevastauksen osatekijöiden ilmenemisellä oppilaiden vastauksissa. Työn merkittävimpänä tuloksena voidaan pitää sitä, että systeemiluokalla tapahtui systeemiajattelutaidoissa sekä rehevöitymisen osaamisessa kehittymistä alku- ja loppumittauksen välillä, mitä taas normaaliluokalla ei tapahtunut, vaikka luokat eivät eronneet systeemiajattelutaitojen tasossa eivätkä rehevöitymisen osaamisen suhteen alkumittauksessa, loppumittauksessa eivätkä kokeessa. Työn tulosten perusteella näyttää siltä, että yläkouluikäisten biologian ja myös muiden kouluaineiden opetuksessa on opetettavia asioita perusteltua lähestyä systeemiajattelutaitoja kehittävien työtapojen kautta. Tällöin myös saavutetaan mahdollisimman hyvin opetussuunnitelmassa vaadittavat opetuksen tavoitteet ja päämäärät. Tämä työ osoittaa, että jo kahden oppitunnin mittaisella opetusjaksolla voidaan saavuttaa systeemiajattelutaitojen kehittymistä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29661]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Towards a learning community : understanding teachers’ mental models to support their professional development and learning
Tarnanen, Mirja; Kostiainen, Emma; Kaukonen, Vili; Martin, Anne; Toikka, Teppo (Routledge, Taylor & Francis, 2021)Amidst societal, demographic and educational changes, teachers are expected to engage in professional development and learning (PDL) throughout their careers. This study explores school teachers’ mental models about their ... -
Mental self‐renewal as a measure of systems thinking
Mononen, Laura; Kujala, Tuomo (John Wiley & Sons, 2024)Systems thinking research confronts theoretical and empirical challenges, and new measures based on the cognitive sciences have been sought. In this paper, mental self-renewal is proposed as a suitable new theoretical ... -
Opettamisen haasteet MMOG ympäristössä
Eerola, Teemu (2020)Opiskelu on muuttumassa entistä digitaalisempaan muotoon ja yhtenä ratkaisuna tämän muuttuvan opiskelun toteuttamiseksi ovat massiiviset monin pelattavat verkkopelit (MMOG) ympäristöt. MMOG ympäristöissä opettamista voidaan ... -
Nonlineaari pedagogiikka liikuntataitojen opettamisen viitekehyksenä
Jaakkola, Timo (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry., 2019)