Liikemerkki viestinä : fenomenologinen ja semioottinen tapaustutkimus Helsingin yliopiston liikemerkistä
Tutkimus tarkastelee Helsingin yliopiston liikemerkkiä fenomenologisin tavoin ja semioottisia viestejä tulkiten. Siinä käydään läpi liikemerkin synty ja sen välittämän viestin kehitys kahden uudistuksen kautta. Työssä tarkastellaan myös liikemerkin vaikutusta organisaation yrityskuvaan ja visuaaliseen kokonaisilmeeseen.
Tutkimuksessa tärkeässä roolissa on toteutetuista julkaisuista koostuva Portfolio -osuus, ja niiden kautta tehty liikemerkin roolin ja graafisen ohjeistamisen analysointi. Graafisen suunnittelijan työ koostuu graafisen ohjeiston määrittelemien sääntöjen noudattamisesta ja etsivästä uuden luomisesta. Aina silloin tällöin nuo kaksi roolia risteävät ja vaikuttavat toisiinsa. Tutkimustyöni ja etenkin sen käytännön osan avulla etsin niitä tekijöitä ja elementtejä, joiden avulla suunnittelija voi ottaa haltuun yhtenäisen, esteettisen tavan luoda uusia tuotteita visuaalisen ilmeen sääntöjen puitteissa. Sen rinnalla analysoin keinoja, joilla hän voi hallita uutta luovan ja varioivan viestin välittämisen ja ilmeen rakentamisen.
Tutkimustyössäni tarkastelen lisäksi ohjeistamisen vaikutusta toteutettuihin julkaisuihin ja liikemerkin viestiin, sekä muutoksia ohjeistamisessa ja muutoksien vaikutuksia.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29060]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Alueellisten TV-uutislähetysten heijastama käsitys Keski-Suomen alueellisesta identiteetistä
Salmijärvi, Tiina (2001) -
«Критическое отношение молодых финнов к России» : Конструирование образа в статьях Helsingin Sanomat
Gukov, Anna-Sofia (2023)Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelen, millaisen kuvan suomalainen lehdistö välittää lukijoille Venäjää koskevista uutisista. Tutkimuksen kohteena on erityisesti nuoret ja heidän suhtautumisensa Venäjään. Tutkimus oli ... -
Muinaisen soturin elämismaailma : fenomenologinen tutkielma Napuen taistelun ennallistamisnäytöksestä esteettis-historiallisena tiedontuotantona ja kehollis-kokemuksellisena oppimisympäristönä
Ala-Lahti, Jari (2022)Tutkimus noudattaa fenomenologista bricolage-esitystä, jossa hypätään akateemisen turvallisen yhden mallin mukaisen tutkimustavan dogmaattisen noudattamisen tuolle puolen kvalitatiivisen uuden tiedon tuottamisen maailmaan. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.