Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorFilppula, Elina
dc.date.accessioned2010-10-13T09:08:59Z
dc.date.available2010-10-13T09:08:59Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1137645
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25477
dc.description.abstractPro gradu -tutkimukseni kohteena ovat lastensuojelulakiin perustuvat lastensuojelussa tehtävät lastensuojelutarpeen selvitykset, alkuarvioinnit. Lastensuojelulain uudistuksen myötä lastensuojelun alkuarvioinneista tuli lakisääteisiä 1.1.2008 alkaen. Alkuarvioinnit ja niistä tehtävät yhteenvedot tähtäävät siihen, että saadaan tehtyä päätös siitä, jatkuuko lastensuojelu vai ei. Tutkimukseni on kvalitatiivinen tutkimus lastensuojelussa tehtävistä alkuarvioinneista. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää lapsen äänen kuuluminen häntä itseään koskevissa asioissa. Olen selvittänyt tyypittelyn avulla, minkälaista tietoa alkuarvioinneissa tuotetaan, kuka tietoa tuottaa ja millä tavalla huoli tekstissä esiintyy, miten huolenaihetta etsitään tai miten se on löydetty, pysyykö lapsi koko prosessin ajan mukana sekä miten lapsi on osallisena alkuarviointiprosessissa. Olen tutkimuksessani keskittynyt siihen, kuka tietoa tuottaa, millä tavalla tietoa tuotetaan sekä miten tuotettua tietoa on käsitelty. Olen etsinyt tietoa siitä, mikä on lapsen paikka alkuarvioinnissa. Olen pyrkinyt löytämään myös sen, miten lapsi itse asiat ilmaisee, sekä sen miten lapsi reagoi kun perheen ongelmia tulee selvittämään lapselle täysin vieras ihminen. Aihetta lähestyin työntekijöiden tuottamien yhteenvetojen kautta eli alkuarvioinnista tuotettujen dokumenttien avulla. Analyysi on toteutettu lapsilähtöisestä näkökulmasta. Aineisto koostuu 53 lasta koskevasta 45 alkuarvioinnin dokumentoinnista. Dokumentit ovat keskisuuren länsisuomalaisen kaupungin lastensuojelun aineistoa ja ne on kerätty uuden lastensuojelulain jälkeen tehdyistä lakisääteisistä alkuarvioinneista. Mukaan on otettu kaikki huhtikuu 2008 – heinäkuu 2009 välisenä aikana tehdyt alkuarvioinnit, mikä takaa aineiston edustavuuden. Tutkimukseni tulokset osoittavat, että lapsen ääntä kuullaan koko alkuarviointiprosessin ajan. Lapsen mielipide pyritään selvittään niin keskusteluiden, erilaisten apuvälineiden kuin tarkkailun avulla.
dc.format.extent111 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheralkuarviointi
dc.titleLapsen osallisuus lastensuojelun alkuarvioinneista laadituissa dokumenteissa
dc.typeBooken
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201010132980
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSosiaalityöfi
dc.contributor.oppiaineSocial Worken
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi210
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysolastensuojelu
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysolapsikeskeisyys


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot