dc.contributor.author | Lehmusto, Teemu | |
dc.date.accessioned | 2010-09-24T05:27:24Z | |
dc.date.available | 2010-09-24T05:27:24Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1136380 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25182 | |
dc.description.abstract | Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli Poikien telinevoimistelun liiketestistö cd-rom oppimateriaalin tuottaminen ja sen arviointi valmennuskäytössä. Oppimateriaali on suunnattu miesten telinevoimisteluun, erityisesti poikien ja nuorten valmennuksen tuek-si. Oppimateriaali tuotettiin yhteistyössä Suomen Voimisteluliiton kanssa. Oppimateri-aalin arviointi toteutettiin tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin kahdeksan eri teline-voimisteluseuran kymmeneltä valmentajalta. Arvioinnin tavoitteena oli saada tietoa telinevoimisteluvalmentajien aikaisemmista kokemuksista audiovisuaalisten välineiden ja materiaalin käyttämisestä. Lisäksi valmentajat arvioivat Poikien telinevoimistelun liiketestistö -oppimateriaalin ja arvostelukriteeristön toimivuuden valmennuskäytössä sekä oppimateriaalin kehittämistarpeen.
Tutkimuksessa valmentajat käyttivät oppimateriaalia valmennuksessaan noin kahden kuukauden ajan. Tutkimusaineisto kerättiin avoimella kyselylomakkeella. Tutkimus oli luonteeltaan laadullista tutkimusta, joka pohjautuu fenomenologis-hermeneuttiseen tie-teenfilosofiaan. Kerätyn aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönana-lyysia. Sisällönanalyysin lopputuloksena syntyi kymmenen luokkaa, joiden avulla teh-tiin lopullinen arviointi.
Kerätyn aineiston kokoon vaikutti kyselyn ajoittuminen kevään 2007 kisakauden päälle. Tämän takia oppimateriaalia oli käytetty jokseenkin vähän. Oppimateriaali osoittautui kuitenkin toimivaksi telinevoimistelun valmennuskäytössä. Oppimateriaali voi mahdol-listaa yhtenäisten valmennuslinjojen luomisen perustekniikoiden osalta Suomen teline-voimisteluseurojen kilpavoimisteluvalmennuksessa. Valmentajat kokivat, että oppima-teriaalista on hyötyä sekä valmentajalle että telinevoimistelijalle. Telinevoimistelijat kehittyivät oppimateriaalin avulla esimerkiksi suoritustekniikoissa. Lisäksi oppimateri-aali helpotti liikkeiden opettamista ja palautteen antoa. Myös liiketestistön arvostelukri-teeristö osoittautui toimivaksi ja yksinkertaiseksi käyttää. Kehitettävää oppimateriaalis-sa oli muun muassa kuvanlaadun ja editoinnin suhteen. | |
dc.format.extent | 104 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | telinevoimistelu | |
dc.subject.other | harjoittelu | |
dc.subject.other | valmennus | |
dc.subject.other | oppimateriaali | |
dc.title | Poikien telinevoimistelun liiketestistö : CD-ROM oppimateriaalin tuottaminen ja sen arviointi | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201009242713 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikuntakasvatuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Sport Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
jyx.includeIn.OAI | true | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | telinevoimistelu | |
dc.subject.yso | harjoittelu | |
dc.subject.yso | valmennus | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |