Tutkiva valmentaja : tietokonepohjaisen liikunnanopetuksen tarkkailu- ja analysointisysteemin (LOTAS 2.0) soveltuvuus valmennustapahtuman analysointiin
Päivämäärä
2010Hytönen, T. & Joru, S. 2010. TUTKIVA VALMENTAJA – Tietokonepohjaisen lii-kunnanopetuksen tarkkailu- ja analysointisysteemin (LOTAS 2.0) soveltuvuus valmen-nustapahtuman analysointiin. Liikuntapedagogiikan pro gradu-tutkielma. Jyväskylän yliopisto.81s.
Tutkimuksemme tarkoituksena oli tarkastella tietokonepohjaisen liikunnanopetuksen tarkkailu- ja analysointisysteemin (LOTAS 2.0) toimivuutta urheiluvalmennuksessa sekä sen vaikutusmahdollisuuksia valmennuskäyttäytymisen muuttamiseen. Erityisesti pyrimme tutkimuksellamme kuvaamaan, millaista valmentajan toiminta oli ensimmäi-sellä valmennuskerralla ja LOTAS 2.0 -tietokoneohjelmaan perustuvaa palautetta seu-ranneella toisella valmennuskerralla, ja selvittämään valmentajan kokemuksia ohjel-man käytöstä, sekä muutostavoitteiden toteutumista. LOTAS 2.0 -tietokoneohjelma on alun perin opettajakoulutuksen tarpeisiin suunniteltu liikunnanopetuksen tarkkailu-ja analysointijärjestelmä, joka soveltuu videonauhalle tallennetun liikuntatunnin havain-nointiin. Menetelmä perustuu tapahtumien keston rekisteröintiin.
Tutkimusta voidaan luonnehtia tapaustutkimukseksi, jossa tutkittavana oli Helsingissä toimiva ammattitennisvalmentaja ja hänen neljän 10–14-vuotiaan pelaajan valmennus-ryhmänsä. Tutkimusaineisto kerättiin kahdesti elokuussa 2009. Tutkimusmenetelminä käytettiin tietokonepohjaisen LOTAS 2.0 – tietokoneohjelman avulla tehtyjä havain-nointeja videolta sekä valmentajan välittömiä valmennuskokemuksia selvitteleviä kyse-lylomakkeita. Aineiston käsittelyssä hyödynnettiin sekä määrällisiä että laadullisia me-netelmiä.
Tulokset osoittivat videopalautteen ja havainnoinnin lisänneen valmentajan tietoisuutta omasta valmennuskäyttäytymisestään. Molemmilla valmennuskerroilla valmentaja käytti eniten aikaa valmennettavien tarkkailuun (43 % ja 23 %) ja palautteen antoon (21 % ja 20 %). Valmentajan itsensä asettamat muutostavoitteet toiselle valmennusker-ralle olivat palautteenanto, yksittäiseen pelaajaan keskittyminen aiempaa enemmän ja pelaajien toiminnan intensiteetin lisääminen. Toinen valmennuskerta osoitti, että val-mentaja pystyi kehittämään valmennustaan useimmissa asettamissaan muutostavoit-teissaan. Valmentaja keskittyi toisella valmennuskerralla yksittäiseen pelaajaan pelaa-malla vuorotellen jokaisen pelaajan kanssa. Valmentajan antama myönteinen palaute lisääntyi toisella valmennuskerralla. Yksityiskohtainen palaute väheni toisella valmen-nuskerralla. Valmentaja antoi myönteisen arvion LOTAS 2.0 -tietokoneohjelman so-veltuvuudesta valmennuksen havainnointiin. Hän tarkasteli ohjelman avulla omaa val-mennustaan kriittisesti eri näkökulmista ja piti videon ja erilaisten havainnointimene-telmien kautta saatua palautemateriaalia kattavana. Valmentajan mielestä LOTAS 2.0 -tietokoneohjelman käyttöönotto valmentajakoulutuksessa voisi kehittää valmentajien pedagogisia taitoja.
...
Muu nimeke
Tietokonepohjaisen liikunnanopetuksen tarkkailu- ja analysointisysteemin (LOTAS 2.0) soveltuvuus valmennustapahtuman analysointiinAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Valmentajien pedagoginen osaaminen urheiluvalmennuksessa
Lahikainen, Tuulia (2024)Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on rakentaa tämänhetkisen kirjallisuuden pohjalta jäsennelty kuva yksilöurheiluvalmentajien pedagogisesta osaamisesta. Katsauksen pyrkimyksenä on selvittää, mistä osa-alueista ... -
“Kun valmentaja luottaa, niin sit luottaa itekkin" : nuorten joukkuepalloilijoiden kokemuksia valmentajan valmennuskäyttäytymisen yhteydestä koettuun itseluottamukseen
Kemppainen, Linda; Myllyniemi, Jutta (2022)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin valmentajan valmennuskäyttäytymisen yhteyttä nuoren urheilijan koettuun itseluottamukseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää, mitkä valmentajan valmennuskäyttäytymisen ... -
Lasten urheiluvalmentajien kasvatukselliset tavoitteet
Nikkilä, Pauliina (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia henkilökohtaisia kasvatuksellisia tavoitteita lasten ja nuorten urheiluvalmentajilla on, sekä miten he kokevat valmentajan kasvatukselliset tavoitteet yleisesti. ... -
Parempaa työkykyä ja henkistä hyvinvointia miesvaltaisille aloille : pelastajat ja urheiluvalmentajat ryhmätyönohjauksessa yhdessä ja erikseen : tutkimus- ja kehittämishankkeen loppuraportti
Kokkonen, Marja; Pirttimäki, Mikko (University of Jyväskylä, 2016) -
Valmentaja johtajana : kehityskeskustelu osana kokonaisvaltaista valmennussuhdetta
Koho, Ville; Teittinen, Turo (2012)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia urheilujoukkueiden ammattivalmentajien johtamiskäyttäytymistä ja erityisesti kehityskeskusteluiden käyttöä osana joukkueurheilijoiden kokonaisvaltaista johtamista. Tutkimusongelmia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.