Tutkiva valmentaja : tietokonepohjaisen liikunnanopetuksen tarkkailu- ja analysointisysteemin (LOTAS 2.0) soveltuvuus valmennustapahtuman analysointiin
Abstract
Hytönen, T. & Joru, S. 2010. TUTKIVA VALMENTAJA – Tietokonepohjaisen lii-kunnanopetuksen tarkkailu- ja analysointisysteemin (LOTAS 2.0) soveltuvuus valmen-nustapahtuman analysointiin. Liikuntapedagogiikan pro gradu-tutkielma. Jyväskylän yliopisto.81s.
Tutkimuksemme tarkoituksena oli tarkastella tietokonepohjaisen liikunnanopetuksen tarkkailu- ja analysointisysteemin (LOTAS 2.0) toimivuutta urheiluvalmennuksessa sekä sen vaikutusmahdollisuuksia valmennuskäyttäytymisen muuttamiseen. Erityisesti pyrimme tutkimuksellamme kuvaamaan, millaista valmentajan toiminta oli ensimmäi-sellä valmennuskerralla ja LOTAS 2.0 -tietokoneohjelmaan perustuvaa palautetta seu-ranneella toisella valmennuskerralla, ja selvittämään valmentajan kokemuksia ohjel-man käytöstä, sekä muutostavoitteiden toteutumista. LOTAS 2.0 -tietokoneohjelma on alun perin opettajakoulutuksen tarpeisiin suunniteltu liikunnanopetuksen tarkkailu-ja analysointijärjestelmä, joka soveltuu videonauhalle tallennetun liikuntatunnin havain-nointiin. Menetelmä perustuu tapahtumien keston rekisteröintiin.
Tutkimusta voidaan luonnehtia tapaustutkimukseksi, jossa tutkittavana oli Helsingissä toimiva ammattitennisvalmentaja ja hänen neljän 10–14-vuotiaan pelaajan valmennus-ryhmänsä. Tutkimusaineisto kerättiin kahdesti elokuussa 2009. Tutkimusmenetelminä käytettiin tietokonepohjaisen LOTAS 2.0 – tietokoneohjelman avulla tehtyjä havain-nointeja videolta sekä valmentajan välittömiä valmennuskokemuksia selvitteleviä kyse-lylomakkeita. Aineiston käsittelyssä hyödynnettiin sekä määrällisiä että laadullisia me-netelmiä.
Tulokset osoittivat videopalautteen ja havainnoinnin lisänneen valmentajan tietoisuutta omasta valmennuskäyttäytymisestään. Molemmilla valmennuskerroilla valmentaja käytti eniten aikaa valmennettavien tarkkailuun (43 % ja 23 %) ja palautteen antoon (21 % ja 20 %). Valmentajan itsensä asettamat muutostavoitteet toiselle valmennusker-ralle olivat palautteenanto, yksittäiseen pelaajaan keskittyminen aiempaa enemmän ja pelaajien toiminnan intensiteetin lisääminen. Toinen valmennuskerta osoitti, että val-mentaja pystyi kehittämään valmennustaan useimmissa asettamissaan muutostavoit-teissaan. Valmentaja keskittyi toisella valmennuskerralla yksittäiseen pelaajaan pelaa-malla vuorotellen jokaisen pelaajan kanssa. Valmentajan antama myönteinen palaute lisääntyi toisella valmennuskerralla. Yksityiskohtainen palaute väheni toisella valmen-nuskerralla. Valmentaja antoi myönteisen arvion LOTAS 2.0 -tietokoneohjelman so-veltuvuudesta valmennuksen havainnointiin. Hän tarkasteli ohjelman avulla omaa val-mennustaan kriittisesti eri näkökulmista ja piti videon ja erilaisten havainnointimene-telmien kautta saatua palautemateriaalia kattavana. Valmentajan mielestä LOTAS 2.0 -tietokoneohjelman käyttöönotto valmentajakoulutuksessa voisi kehittää valmentajien pedagogisia taitoja.
Main Authors
Format
Theses
Master thesis
Published
2010
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201009082540Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish