dc.contributor.author | Hytönen, Tuukka | |
dc.contributor.author | Joru, Sami | |
dc.date.accessioned | 2010-09-08T13:55:30Z | |
dc.date.available | 2010-09-08T13:55:30Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1135573 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24963 | |
dc.description.abstract | Hytönen, T. & Joru, S. 2010. TUTKIVA VALMENTAJA – Tietokonepohjaisen lii-kunnanopetuksen tarkkailu- ja analysointisysteemin (LOTAS 2.0) soveltuvuus valmen-nustapahtuman analysointiin. Liikuntapedagogiikan pro gradu-tutkielma. Jyväskylän yliopisto.81s.
Tutkimuksemme tarkoituksena oli tarkastella tietokonepohjaisen liikunnanopetuksen tarkkailu- ja analysointisysteemin (LOTAS 2.0) toimivuutta urheiluvalmennuksessa sekä sen vaikutusmahdollisuuksia valmennuskäyttäytymisen muuttamiseen. Erityisesti pyrimme tutkimuksellamme kuvaamaan, millaista valmentajan toiminta oli ensimmäi-sellä valmennuskerralla ja LOTAS 2.0 -tietokoneohjelmaan perustuvaa palautetta seu-ranneella toisella valmennuskerralla, ja selvittämään valmentajan kokemuksia ohjel-man käytöstä, sekä muutostavoitteiden toteutumista. LOTAS 2.0 -tietokoneohjelma on alun perin opettajakoulutuksen tarpeisiin suunniteltu liikunnanopetuksen tarkkailu-ja analysointijärjestelmä, joka soveltuu videonauhalle tallennetun liikuntatunnin havain-nointiin. Menetelmä perustuu tapahtumien keston rekisteröintiin.
Tutkimusta voidaan luonnehtia tapaustutkimukseksi, jossa tutkittavana oli Helsingissä toimiva ammattitennisvalmentaja ja hänen neljän 10–14-vuotiaan pelaajan valmennus-ryhmänsä. Tutkimusaineisto kerättiin kahdesti elokuussa 2009. Tutkimusmenetelminä käytettiin tietokonepohjaisen LOTAS 2.0 – tietokoneohjelman avulla tehtyjä havain-nointeja videolta sekä valmentajan välittömiä valmennuskokemuksia selvitteleviä kyse-lylomakkeita. Aineiston käsittelyssä hyödynnettiin sekä määrällisiä että laadullisia me-netelmiä.
Tulokset osoittivat videopalautteen ja havainnoinnin lisänneen valmentajan tietoisuutta omasta valmennuskäyttäytymisestään. Molemmilla valmennuskerroilla valmentaja käytti eniten aikaa valmennettavien tarkkailuun (43 % ja 23 %) ja palautteen antoon (21 % ja 20 %). Valmentajan itsensä asettamat muutostavoitteet toiselle valmennusker-ralle olivat palautteenanto, yksittäiseen pelaajaan keskittyminen aiempaa enemmän ja pelaajien toiminnan intensiteetin lisääminen. Toinen valmennuskerta osoitti, että val-mentaja pystyi kehittämään valmennustaan useimmissa asettamissaan muutostavoit-teissaan. Valmentaja keskittyi toisella valmennuskerralla yksittäiseen pelaajaan pelaa-malla vuorotellen jokaisen pelaajan kanssa. Valmentajan antama myönteinen palaute lisääntyi toisella valmennuskerralla. Yksityiskohtainen palaute väheni toisella valmen-nuskerralla. Valmentaja antoi myönteisen arvion LOTAS 2.0 -tietokoneohjelman so-veltuvuudesta valmennuksen havainnointiin. Hän tarkasteli ohjelman avulla omaa val-mennustaan kriittisesti eri näkökulmista ja piti videon ja erilaisten havainnointimene-telmien kautta saatua palautemateriaalia kattavana. Valmentajan mielestä LOTAS 2.0 -tietokoneohjelman käyttöönotto valmentajakoulutuksessa voisi kehittää valmentajien pedagogisia taitoja. | |
dc.format.extent | 81 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | urheiluvalmennus | |
dc.subject.other | pedagogiikka | |
dc.subject.other | havainnointi | |
dc.subject.other | vuorovaikutus | |
dc.subject.other | tennis | |
dc.title | Tutkiva valmentaja : tietokonepohjaisen liikunnanopetuksen tarkkailu- ja analysointisysteemin (LOTAS 2.0) soveltuvuus valmennustapahtuman analysointiin | |
dc.title.alternative | Tietokonepohjaisen liikunnanopetuksen tarkkailu- ja analysointisysteemin (LOTAS 2.0) soveltuvuus valmennustapahtuman analysointiin | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201009082540 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikuntakasvatuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Sport Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
jyx.includeIn.OAI | true | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | valmennus | |
dc.subject.yso | pedagogiikka | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | tennis | |
dc.subject.yso | urheilu | |
dc.subject.yso | havainnointi | |
dc.subject.yso | LOTAS | |
dc.subject.yso | atk-ohjelmat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |