Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorTiirikainen, Mikko
dc.date.accessioned2010-08-09T10:39:35Z
dc.date.available2010-08-09T10:39:35Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1134512
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24832
dc.description.abstractYrityksen ulkopuolisten tahojen merkitys on korostunut viime vuosina mm. innovaatiotoiminnassa. Yksi huomiota osakseen saanut avoimen innovaation suuntaus on ollut käyttäjäinnovaatio. Tässä tutkielmassa tarkastellaan käyttäjäinnovaatioita ja niihin liittyen verkkoyhteisöjä tuoteinnovaatioiden lähteinä. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka käyttäjiä ja verkkoyhteisöjä voidaan hyödyntää yritysten innovaatioprosesseissa, kuinka niitä on tähän mennessä hyödynnetty ja millaisena niiden mahdollisuudet nähdään haastatelluissa yrityksissä. Tutkielma pyrkii keskittymään erityisesti kuluttajatuotteisiin, joita on käyttäjäinnovaation kontekstissa tarkasteltu varsin vähän. Tutkielman tutkimusotetta voi kuvata konstruktiiviseksi. Tutkielma koostuu kirjallisuuskatsauksesta sekä neljässä yrityksessä toteutetusta pääasiassa teemahaastatteluihin perustuvasta tapaustutkimuksesta. Tutkielman tuloksien mukaan käyttäjäinnovaatio ja innovaatioverkkoyhteisöt toimivat innovaatioprosessin ja tuotekehityksen tukena erityisesti innovaatioprosessin loppupuolella. Käyttäjäinnovaatio näyttää tutkielman perusteella soveltuvan erityisesti inkrementaalisen innovaation lähteeksi. Verkkoyhteisöjen soveltuvuudesta innovaatioprosessin sumeaan alkuun ei saatu selviä tuloksia, mutta sovellettavuuteen on mahdollisuuksia erityisesti kärkikäyttäjistä johtuen. Innovaatioverkkoyhteisöihin osallistuvat käyttäjät omaavat kärkikäyttäjän piirteitä, ja verkkoyhteisö voi toimia metodina kärkikäyttäjien tunnistamiseen. Merkittäväksi seikaksi teemahaastatteluissa nousi yrityksen brändin ja maineen vaikutus verkkoyhteisön onnistumiseen. Erityisen tärkeää on käyttäjien luottamus verkkoyhteisöä hyödyntävään yritykseen. Verkkoyhteisöt nähdään hyvänä työkaluna ja innovaatioprosessin tukena, mutta ne tunnistetaan ainoastaan yhdeksi tavaksi saada käyttäjät osaksi innovaatioprosesseja. Niiden ei nähdä korvaavan esimerkiksi kasvokkain tapahtuvaa vuorovaikutusta yrityksen edustajan ja käyttäjän välillä.
dc.format.extent117 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherkäyttäjäinnovaatio
dc.subject.otheravoin innovaatio
dc.subject.otherverkkoyhteisöt
dc.subject.otherinnovaatioprosessi
dc.subject.othertuotekehitys
dc.titleVerkkoyhteisöt tuoteinnovaatioiden lähteinä : tapaustutkimus neljän yrityksen näkemyksistä ja kokemuksista
dc.typeBooken
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201008092420
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosTietojenkäsittelytieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Computer Science and Information Systemsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysokäyttäjät
dc.subject.ysoinnovaatiot
dc.subject.ysotuotekehitys
dc.subject.ysoverkkoyhteisöt


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot