Verkkoyhteisöt tuoteinnovaatioiden lähteinä : tapaustutkimus neljän yrityksen näkemyksistä ja kokemuksista
Yrityksen ulkopuolisten tahojen merkitys on korostunut viime vuosina mm. innovaatiotoiminnassa. Yksi huomiota osakseen saanut avoimen innovaation suuntaus on ollut käyttäjäinnovaatio. Tässä tutkielmassa tarkastellaan käyttäjäinnovaatioita ja niihin liittyen verkkoyhteisöjä tuoteinnovaatioiden lähteinä. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka käyttäjiä ja verkkoyhteisöjä voidaan hyödyntää yritysten innovaatioprosesseissa, kuinka niitä on tähän mennessä hyödynnetty ja millaisena niiden mahdollisuudet nähdään haastatelluissa yrityksissä. Tutkielma pyrkii keskittymään erityisesti kuluttajatuotteisiin, joita on käyttäjäinnovaation kontekstissa tarkasteltu varsin vähän. Tutkielman tutkimusotetta voi kuvata konstruktiiviseksi. Tutkielma koostuu kirjallisuuskatsauksesta sekä neljässä yrityksessä toteutetusta pääasiassa teemahaastatteluihin perustuvasta tapaustutkimuksesta.
Tutkielman tuloksien mukaan käyttäjäinnovaatio ja innovaatioverkkoyhteisöt toimivat innovaatioprosessin ja tuotekehityksen tukena erityisesti innovaatioprosessin loppupuolella. Käyttäjäinnovaatio näyttää tutkielman perusteella soveltuvan erityisesti inkrementaalisen innovaation lähteeksi. Verkkoyhteisöjen soveltuvuudesta innovaatioprosessin sumeaan alkuun ei saatu selviä tuloksia, mutta sovellettavuuteen on mahdollisuuksia erityisesti kärkikäyttäjistä johtuen. Innovaatioverkkoyhteisöihin osallistuvat käyttäjät omaavat kärkikäyttäjän piirteitä, ja verkkoyhteisö voi toimia metodina kärkikäyttäjien tunnistamiseen. Merkittäväksi seikaksi teemahaastatteluissa nousi yrityksen brändin ja maineen vaikutus verkkoyhteisön onnistumiseen. Erityisen tärkeää on käyttäjien luottamus verkkoyhteisöä hyödyntävään yritykseen. Verkkoyhteisöt nähdään hyvänä työkaluna ja innovaatioprosessin tukena, mutta ne tunnistetaan ainoastaan yhdeksi tavaksi saada käyttäjät osaksi innovaatioprosesseja. Niiden ei nähdä korvaavan esimerkiksi kasvokkain tapahtuvaa vuorovaikutusta yrityksen edustajan ja käyttäjän välillä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29533]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Viestintä kuntien käyttäjälähtöisissä palveluinnovaatioissa
Pellinen, Noora (2015)Viestintää käyttäjälähtöisissä innovaatioissa on tutkittu varsin vähän. Tässä pro gradu -työssä tarkasteltiin, millaisia tehtäviä viestinnällä on käyttäjien osallistamisessa innovaatioprosesseihin ja millaisin perustein ... -
ICT-yrityksen verkostoituminen menestystekijänä
Kärppä, Pertti (2013)Tässä Pro Gradu tutkielmassa tarkastellaan pienten ict-alan yritysten verkostoitumista ja sitä, miten yrittäjät kokevat yrityksen verkostoitumisen vaikuttavan yrityksensä menestymiseen. Tutkielmassa tarkastellaan myös ... -
Radiotaajuisen etäluettavan tunnisteen luonne innovaationa ja sen käyttö liiketoiminnassa
Kelkka, Tommi (2009) -
Esimies-alaissuhteen laadun ja organisaatioluottamuksen vaikutus organisaation innovointikyvykkyyteen
Leppämäki, Piia (2013)Tässä tutkimuksessa selvitettiin johtajuuden näkökulmasta esimies-alaissuhteen laadun ja organisaatioluottamuksen vaikutusta organisaation innovointikyvykkyyteen. Empiirisen määrällisen tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.