Verkkoyhteisöt tuoteinnovaatioiden lähteinä : tapaustutkimus neljän yrityksen näkemyksistä ja kokemuksista

Abstract
Yrityksen ulkopuolisten tahojen merkitys on korostunut viime vuosina mm. innovaatiotoiminnassa. Yksi huomiota osakseen saanut avoimen innovaation suuntaus on ollut käyttäjäinnovaatio. Tässä tutkielmassa tarkastellaan käyttäjäinnovaatioita ja niihin liittyen verkkoyhteisöjä tuoteinnovaatioiden lähteinä. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka käyttäjiä ja verkkoyhteisöjä voidaan hyödyntää yritysten innovaatioprosesseissa, kuinka niitä on tähän mennessä hyödynnetty ja millaisena niiden mahdollisuudet nähdään haastatelluissa yrityksissä. Tutkielma pyrkii keskittymään erityisesti kuluttajatuotteisiin, joita on käyttäjäinnovaation kontekstissa tarkasteltu varsin vähän. Tutkielman tutkimusotetta voi kuvata konstruktiiviseksi. Tutkielma koostuu kirjallisuuskatsauksesta sekä neljässä yrityksessä toteutetusta pääasiassa teemahaastatteluihin perustuvasta tapaustutkimuksesta. Tutkielman tuloksien mukaan käyttäjäinnovaatio ja innovaatioverkkoyhteisöt toimivat innovaatioprosessin ja tuotekehityksen tukena erityisesti innovaatioprosessin loppupuolella. Käyttäjäinnovaatio näyttää tutkielman perusteella soveltuvan erityisesti inkrementaalisen innovaation lähteeksi. Verkkoyhteisöjen soveltuvuudesta innovaatioprosessin sumeaan alkuun ei saatu selviä tuloksia, mutta sovellettavuuteen on mahdollisuuksia erityisesti kärkikäyttäjistä johtuen. Innovaatioverkkoyhteisöihin osallistuvat käyttäjät omaavat kärkikäyttäjän piirteitä, ja verkkoyhteisö voi toimia metodina kärkikäyttäjien tunnistamiseen. Merkittäväksi seikaksi teemahaastatteluissa nousi yrityksen brändin ja maineen vaikutus verkkoyhteisön onnistumiseen. Erityisen tärkeää on käyttäjien luottamus verkkoyhteisöä hyödyntävään yritykseen. Verkkoyhteisöt nähdään hyvänä työkaluna ja innovaatioprosessin tukena, mutta ne tunnistetaan ainoastaan yhdeksi tavaksi saada käyttäjät osaksi innovaatioprosesseja. Niiden ei nähdä korvaavan esimerkiksi kasvokkain tapahtuvaa vuorovaikutusta yrityksen edustajan ja käyttäjän välillä.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2010
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201008092420Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share