Koulukiusaamista kokeneiden nuorten aikuisten kokemuksia ystävyyssuhteista
Tutkimuksessa selvitettiin 18–25-vuotiaiden koulukiusaamista kokeneiden nuorten aikuisten kokemuksia ystävyyssuhteistaan. Erityisesti tarkasteltiin, miten tutkittavat sitoutuivat ja suuntautuivat ystävyyssuhteisiinsa ja millainen merkitys itsestä kertomisella ja sosiaalisella tuella oli heidän ystävyyssuhteissaan kouluaikana ja nykyisin. Tutkimukseen osallistui 34 nuorta aikuista. Tutkimus oli laadullinen, ja aineisto kerättiin suojatussa verkkoympäristössä avoimia kysymyksiä sisältävän lomakkeen avulla.
Tutkimustulosten mukaan koulukiusaamista kokeneilla näyttää olevan vähän ystäviä, mutta ystävyyssuhteilla on heille suuri merkitys. Kouluaikana tutkittavien ystäväpiiri oli kirjava. Se koostui pääasiassa koulu- ja opiskelukavereista, joihin kuului heitä kiusanneita ja toisia koulukiusaamista kokeneita. Lisäksi koulun ulkopuoliset ystävät, olivat tärkeitä. Tutkittavien kouluajan ja nykyisyyden ystävyyssuhteita voidaan luonnehtia muutosalttiiksi: ne muuttuivat erilaisten elämänmuutosten yhteydessä. Tulosten perusteella näyttää siltä, että tutkittavat ovat sitoutuneet voimakkaasti ystävyyssuhteisiinsa. Kouluaikana tämä näkyi erityisesti ystävyyssuhteiden ylläpidon tärkeydessä ja nykyisissä ystävyyssuhteissa ennen kaikkea toiveena ystävyyden jatkumisesta mutta toisaalta osalla tutkittavista pelkona liiallisesta riippuvuudesta. Itsestä kertomisella ja sosiaalisella tuella on tutkittaville suuri merkitys. Kouluaikana tutkittavat kokivat erityisen merkittäväksi jakaa kiusaamiskokemuksiaan toisten koulukiusaamista kokeneiden kanssa. Kiusaamisesta puhuminen ja ystäviltä saatu tuki auttoivat koulukiusaamista kokeneita selviämään kiusaamisesta ja jopa vähentämään sitä. Nykyisissä ystävyyssuhteissa tutkittavat tuntuivat arvostavansa sitä, että he voivat tarvittaessa puhua kiusaamisesta ystävilleen. Tutkittavat kokivat tarvitsevansa ystäviensä tukea erityisesti ymmärtääkseen, että kiusaaminen ei johtunut heistä.
Koulukiusaamiskokemukset vaikuttavat nykyisiin ystävyyssuhteisiin moni eri tavoin. Vastaajat mielsivät, että kiusaamiskokemusten vuoksi heidän on vaikea solmia ja ylläpitää ystävyyssuhteita. Lisäksi he kokivat luottamuksen rakentumisen vaikeaksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Nuorten syrjäytyminen ja vuorovaikutusosaaminen : kirjallisuuskatsaus nuorten syrjäytymistä ja vuorovaikutusosaamista käsittelevään tutkimuskirjallisuuteen
Linna, Tapani; Rantala, Joonas (2014)Tässä tutkielmassa perehdytään nuorten syrjäytymiseen ja vuorovaikutusosaamiseen systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla. Tutkielman tavoitteena on kartoittaa, jäsentää ja analysoida sitä, miten nuorten syrjäytyminen ... -
"Itsenäistyminen on paljon helpompaa, kun on ihmisiä elämässä, jotka voivat auttaa" : itsenäistyvien nuorten aikuisten sosiaalinen toimintakyky ja laitostuminen lastensuojelun jälkihuollossa
Lindqvist, Lauriina (2024)Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen laitostumista ilmiönä lastensuojelun jälkihuollon kontekstissa ja itsenäistyvien nuorten aikuisten sosiaalista toimintakykyä. Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten laitostuminen ... -
Työkaverista työystäväksi?: kokemuksia ystävyydestä ja sen merkityksestä työvoinnille työyhteisössä
Eskelinen, Laura (2018)Tässä maisterintutkielmassa tutkittiin työystävyyttä eli ystävyyden ilmiötä työyhteisössä ja sitä, millainen merkitys työystävyydellä on asiantuntijatyön tekijöille ja heidän kokemalleen työvoinnille. Aihetta lähestyttiin ... -
Työperäisten maahanmuuttajien kokemuksia ystävyyssuhteiden rakentumisesta kantasuomalaisiin
Tavasti, Pinja (2015)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata millaisia kokemuksia työn perässä Suomeen tulleilla maahanmuuttajilla on ystävyyssuhteiden rakentumisesta kantasuomalaisiin. Tavoitteen saavuttamiseksi selvitettiin 1) millaisia ... -
Opettaja kiusattuna : peruskoulun opettajien kokemuksia vertaisrajat ylittävästä kiusaamisesta
Kauppi, Teemu (University of Jyväskylä, 2015)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.