Show simple item record

dc.contributor.authorOikarinen, Riitta
dc.date.accessioned2010-06-24T04:34:08Z
dc.date.available2010-06-24T04:34:08Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1131953
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24502
dc.description.abstractTutkimuksessa selvitettiin 18–25-vuotiaiden koulukiusaamista kokeneiden nuorten aikuisten kokemuksia ystävyyssuhteistaan. Erityisesti tarkasteltiin, miten tutkittavat sitoutuivat ja suuntautuivat ystävyyssuhteisiinsa ja millainen merkitys itsestä kertomisella ja sosiaalisella tuella oli heidän ystävyyssuhteissaan kouluaikana ja nykyisin. Tutkimukseen osallistui 34 nuorta aikuista. Tutkimus oli laadullinen, ja aineisto kerättiin suojatussa verkkoympäristössä avoimia kysymyksiä sisältävän lomakkeen avulla. Tutkimustulosten mukaan koulukiusaamista kokeneilla näyttää olevan vähän ystäviä, mutta ystävyyssuhteilla on heille suuri merkitys. Kouluaikana tutkittavien ystäväpiiri oli kirjava. Se koostui pääasiassa koulu- ja opiskelukavereista, joihin kuului heitä kiusanneita ja toisia koulukiusaamista kokeneita. Lisäksi koulun ulkopuoliset ystävät, olivat tärkeitä. Tutkittavien kouluajan ja nykyisyyden ystävyyssuhteita voidaan luonnehtia muutosalttiiksi: ne muuttuivat erilaisten elämänmuutosten yhteydessä. Tulosten perusteella näyttää siltä, että tutkittavat ovat sitoutuneet voimakkaasti ystävyyssuhteisiinsa. Kouluaikana tämä näkyi erityisesti ystävyyssuhteiden ylläpidon tärkeydessä ja nykyisissä ystävyyssuhteissa ennen kaikkea toiveena ystävyyden jatkumisesta mutta toisaalta osalla tutkittavista pelkona liiallisesta riippuvuudesta. Itsestä kertomisella ja sosiaalisella tuella on tutkittaville suuri merkitys. Kouluaikana tutkittavat kokivat erityisen merkittäväksi jakaa kiusaamiskokemuksiaan toisten koulukiusaamista kokeneiden kanssa. Kiusaamisesta puhuminen ja ystäviltä saatu tuki auttoivat koulukiusaamista kokeneita selviämään kiusaamisesta ja jopa vähentämään sitä. Nykyisissä ystävyyssuhteissa tutkittavat tuntuivat arvostavansa sitä, että he voivat tarvittaessa puhua kiusaamisesta ystävilleen. Tutkittavat kokivat tarvitsevansa ystäviensä tukea erityisesti ymmärtääkseen, että kiusaaminen ei johtunut heistä. Koulukiusaamiskokemukset vaikuttavat nykyisiin ystävyyssuhteisiin moni eri tavoin. Vastaajat mielsivät, että kiusaamiskokemusten vuoksi heidän on vaikea solmia ja ylläpitää ystävyyssuhteita. Lisäksi he kokivat luottamuksen rakentumisen vaikeaksi.
dc.format.extent124 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otheritsestäkertominen
dc.titleKoulukiusaamista kokeneiden nuorten aikuisten kokemuksia ystävyyssuhteista
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201006242148
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosViestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Communicationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePuheviestintäfi
dc.contributor.oppiaineSpeech Communicationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3132
dc.subject.ysokoulukiusaaminen
dc.subject.ysopuheviestintä
dc.subject.ysositoutuminen
dc.subject.ysososiaalinen tuki
dc.subject.ysoystävyys
dc.subject.ysososiaaliset verkostot
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright