Show simple item record

dc.contributor.authorPalonen, Heidi
dc.date.accessioned2010-06-16T13:45:11Z
dc.date.available2010-06-16T13:45:11Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24434
dc.description.abstractTutkielmani tarkoituksena on selvittää, millainen asema ruotsin kielellä on Keski-Suomen matkailualan yrityksissä. Tarkastelen ruotsin näkyvyyttä yritysten www-sivustoilla sekä käsittelen sitä, miten tärkeänä kriteerinä ruotsin kielen taitamista pidetään asiakaspalvelijoiden rekrytoinnissa. Vertaan ruotsin asemaa muiden kielten asemaan yrityksissä. Pyrin tutkielmassani myös selvittämään niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat erityisesti ruotsin positioon yrityksissä. Tutkimuksessa on mukana 20 yritystä, joista jokainen sijaitsee eri paikkakunnalla. Yritykset ovat joko mikroyrityksiä tai pieniä yrityksiä, ja niiden toimenkuvat vaihtelevat. Tutkimuksen pääasiallisena tiedonkeräysmetodina käytettiin kyselylomaketta, joka lähetettiin sähköpostitse yritysten henkilöstöpäälliköille tai muun vastaavan viran omaaville henkilöille. Kyselyyn vastasi 14 henkilöä. Tutkimuksessa selvisi, että ruotsin asema yrityksissä on melko heikko. Vain yhden yrityksen kotisivuilla oli tietoa ruotsin kielellä, ja selvä enemmistö kyselylomakkeeseen vastanneista oli sitä mieltä, että heidän edustamansa yrityksen asiakaspalvelijoiden ei ole erityisen tärkeää osata ruotsia. Englannin kielen taitamista sen sijaan vaadittiin jokaisessa yrityksessä, ja erityisesti saksan ja venäjän kielitaito nähtiin etuna asiakaspalvelijoiden rekrytoinnissa. Kyselylomakevastausten perusteella merkittävin syy ruotsin heikkoon asemaan on Keski-Suomi alueena vain pieni osa yritysten asiakkaista on ruotsinkielisiä. Tämän lisäksi myös työntekijöiden asenteet kieltä kohtaan sekä ruotsinkielisten asiakkaiden kyvykkyys ja halu kommunikoida joko suomeksi tai englanniksi vaikuttavat ruotsin kielen asemaan tutkimukseen osallistuneissa yrityksissä.    en
dc.language.isoswe
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherkielen asemaen
dc.subject.otherruotsin kielien
dc.subject.otherKeski-Suomien
dc.subject.othermatkailualaen
dc.titleSvenska språkets ställning i företag inom resebranschen i mellersta Finland
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201006162081
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record