Passively ever after: Representation of Women in Disney’s Enchanted
Sadut saattavat vaikuttaa viattomalta viihteeltä, mutta niiden tehtävä ei ole pelkästään viihdyttää. Sadut
muun muassa tarjoavat toivottavan ja ei-toivottavan käyttäytymisen kaavoja palkitsemalla sankarit ja
rankaisemalla roistoja. Satuja on usein kritisoitu niiden naiskuvista. Etenkin Disneyn saduissa
sankarittaret esitetään usein passiivisina, avuttomina kaunottarina. Lisäksi useissa saduissa
sankarittarella on vastassaan roistotar, joka puolestaan esitetään aktiivisena ja itsenäisenä naisena.
Sosiaalikonstructionistisen kielikäsityksen mukaan kieli rakentaa todellisuuttamme. Niinpä esimerkiksi
satujen tarjoamat representaatiot eivät pelkästään heijasta nykyisiä naiskuviamme, vaan myös rakentavat
sitä millaisena naiseus nähdään ja millaista naiseutta pidetään hyväksyttävänä. Koska Disneyn
filmatisointien yleisöt ovat usein varsin laajoja, on tärkeää tarkastella kriittisesti Disneyn tarjoamia
representaatioita.
Tutkimuksessani pyrin kartoittamaan Disneyn Lumottu-elokuvan naisten representaatioita käyttäen
apunani kriittistä diskurssintutkimusta. Tarkoitukseni on selvittää, esitetäänkö sadun sankarittaret yhä
passiivisina, avuttomina kaunottarina vai onnistuuko elokuva haastamaan vanhat representaatiot.
Analyysini osoitti, että kaikki tarinan naiset esitettiin kauniina ja ulkonäöstään hyötyvinä. Kuitenkin
vain roistotar käytti ulkonäköään tietoisesti hyväkseen. Aktiivisuus jakoi elokuvan naiset varsin
perinteiseen ja paljon kritisoituun tapaan: Sankarittaret olivat passiivisia, olipa kyseessä parisuhteen
kohtalosta päättäminen tai onnellisen elämän etsiminen. Roistotar puolestaan pyrki aktiivisesti
saavuttamaan päämääränsä. Avuttomuuden ja riippuvaisuuden suhteen elokuvan naiskolmikko oli melko
monimuotoinen. Roistotar ja yksi tarinan hyvistä naisista olivat varsin itsenäisiä, mutta tarinan
varsinainen sankaritar oli jatkuvasti riippuvainen miesten tarjoamasta avusta. Kaikki elokuvan naiset
esitettiin taloudellisesti riippumattomina. Naisten esittäminen taloudellisesti riippumattomina oli yksi
ainoista löydöistäni, joka mahdollisesti haastaa vanhoja representaatioita. Muuten Disneyn Lumottuelokuva
ei juuri haastanut naisten representaatioiden usein kritisoituja piirteitä, vaan päätyi toistamaan
niitä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"The world belongs to Charlie" : representation of women in Revlon's advertising
Kääriäinen, Pauliina (2018)Representaatiot mediassa vaikuttavat ajatuksiimme, arvoihimme ja käyttäytymiseemme. Kielenkäytön kautta media rakentaa ymmärrystämme esimerkiksi siitä, mitä on olla nainen tai mies. Mainokset ovat osa jokapäiväistä elämäämme ... -
"Be the best version of yourself!" : representations of women, femininity and exercise in Glamour and Brigitte
Partanen, Sanna (2018)Naistenlehtien täydellisyyttä hipovat feminiinisyyden representaatiot ja niiden mahdolliset vaikutukset naisten itsekäsitykseen ovat olleet tutkimuksen kohteena jo muutamia vuosikymmeniä. Yleisimmin tutkimuksen kohteena ... -
Gender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students
Rautiainen, Miika (2015)Suomen koulujen opetussuunnitelmat pyrkivät toteuttamaan ja edistämään tasa-arvoa, mutta tasa-arvon toteutuminen koulujen arjessa vaatii vielä työtä. Samaan aikaan videopeleistä on tullut suosittu harrastus nuorten ja ... -
"I'm telling you, if I was a single man, none of this would be happening" : representation of Miranda Hobbes in the television series Sex and the City
Oksanen, Tiina (2016)Medialla ja etenkin televisiosarjoilla on merkittävä rooli naisten representaatioiden luomisessa. Sarjojen ja elokuvien katselu on moninaistunut uusien teknologisten laitteiden ja katselupalveluiden avulla avaten uusia ...