University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Novice teachers' power strategies : Coercion, bribery and intimidation?

Thumbnail
View/Open
138.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Pihavaara, Paavo
Date
2010
Discipline
EnglishEnglannin kieli

 
 Tämän kandidaatintutkielman aiheena on aloittelevien opettajien valtastrategiat luokassa. Valta on olennainen osa kaikkea sosiaalista kanssakäymistä ja näin on luokkaympäristössä, jossa valtasuhteet ovat melko ilmeisiä ja voimakkaita. Tämän valtasuhteen ja sen ilmenemismuotojen tutkiminen on aiheellista, koska se kuuluu osana opettajan ammattitaitoon. Yksi syy tämän tutkielman tekemiseen onkin juuri auttaa tulevia opettajia tämän monisyisen ja vaikean aiheen kanssa, sillä on mahdollista että on olemassa eroja siinä, minkälaista valtaa opettajat sanovat käyttävänsä luokassa ja mitä he todellisuudessa käyttävät. Tämän tutkielman päämetodina olivat opetusharjoittelijoiden haastattelut ja heidän tuntiensa seuraaminen, sekä näiden kahden materiaalin vertailu keskenään. Materiaali tutkimukseen kerättiin syksyllä 2009 Jyväskylän Normaalikoulussa jossa myös haastattelut suoritettiin opetusharjoittelijoiden konferenssitilassa. Valitsin tutkielman kohteeksi harjoittelijat, koska heidän käyttämiä mahdollisia eri yleisiä strategioita oli useita. Joko heidän valtastrategiansa ovat monimuotoisia ja harjoittelija todennäköisemmin kokeilee useamman laisia keinoja koska hänen toimintatapansa eivät ole vielä vakiintuneet, tai sitten hän keskittyy vain yhden toimintatavan täyteen hallintaan aluksi. Tämä johtui osittain myös siitä, että itsekin opetusharjoittelijana tuntien seuraaminen ja haastatteluaikojen sopiminen toisten harjoittelijoiden kanssa oli helpompaa kuin ulkopuolisena. Tutkimuksen päällimmäinen löytö oli se, että opetusharjoittelijoilla oli jo käytössä suuri määrä eri metodeja luokan hallintaan. Sen lisäksi he olivat tietoisia muistakin metodeista, joita he itse eivät uskoneet vielä pystyvänsä käyttämään. Kuitenkin samalla heidän käsityksensä valtastrategioista oli vielä jokseenkin pintapuolista ja sitä voidaan ennemmin kuvailla ulkoisina metodeina kuin kokonaisvaltaisena strategiana, vaikkakin jotkin haastateltavat osoittivat jo syvällisempää ymmärrystä valtasuhteista.      ...
Keywords
strategy institutional power teacher beginner
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201006142061

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Different student-strategies for interactional power in the IRF pattern in an EFL classroom 

    Saikko, Virve (2007)
  • HRM models of online labor platforms : Strategies of market and corporate logics 

    Immonen, Jere (Frontiers Media SA, 2023)
    Studies on online labor platforms (OLPs) have revealed that OLPs can have extensive managerial control over independent workers, which affects their autonomy and precariousness. The permeability of the management makes ...
  • ‘The teacher almost made me cry’ : Narrative analysis of teachers' reactive classroom management strategies as reported by students diagnosed with ADHD 

    Honkasilta, Juho; Vehkakoski, Tanja; Vehmas, Simo (Pergamon, 2016)
    This interview study addresses the gap in earlier research by focussing on the narratives of 13 ADHDdiagnosed Finnish students regarding teacher reactive classroom management strategies. The data are analysed through ...
  • Debunking the myth of high achievers in Finnish primary teacher education : first-year preservice teachers’ learning strategies and study success 

    Vilppu, Henna; Mankki, Ville; Lähteenmäki, Marko; Mikkilä-Erdmann, Mirjamaija; Warinowski, Anu (Informa UK Limited, 2022)
    This study aimed to explore the admitted students of Finnish primary teacher education programmes from the viewpoint of learning strategies, and academic success. An overall view was derived from national register data, ...
  • Teachers' evaluative turns in Finnish CLIL classrooms 

    Pehkonen, Minttu (2008)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre