dc.contributor.author | Koskinen, Jenni | |
dc.date.accessioned | 2010-05-12T10:50:18Z | |
dc.date.available | 2010-05-12T10:50:18Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1129401 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23457 | |
dc.description.abstract | Seksuaalisuudesta puhuminen koetaan monissa kodeissa vaikeaksi, joten koulun rooli nuorten seksuaalikasvatuksen toteuttajana on merkittävä. Hyvät mahdollisuudet tähän antaa terveystieto-oppiaine. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli laatia ydinainesanalyysi selkeyttämään seksuaalikasvatuksen toteuttamista lukion terveystiedossa. Ensin selvitin, millaisia seksuaaliterveyteen liittyviä sisältöjä lukion eri oppiaineissa käsitellään ja millaisia seksuaaliterveyteen liittyviä sisältöjä olisi tärkeä käsitellä erityisesti lukion terveystiedon kursseilla.
Kirjallisuuskatsauksessa selvitän ensin seksuaalisuuteen liittyviä käsitteitä. Tämän jälkeen tarkastelen nuorten seksuaalista kehitystä ja käyttäytymistä sekä lukioikäisten nuorten elämänvaihetta. Lisäksi tarkastelen seksuaalikasvatusta osana terveyden edistämistä sekä osana koulumaailmaa, lukio-opintoja ja terveystieto-oppiainetta.
Kartoittaakseni lukiolaisten saamaa seksuaalikasvatusta, lähetin yhden Turun alueella toimivan lukion kaikille opettajille sähköpostitse kyselyn koskien heidän oppiaineissaan toteuttamaansa seksuaalikasvatusta. Lisäksi tutkin valtakunnallista ja koulukohtaista opetussuunnitelmaa. Kyselyn, opetussuunnitelmien, aikaisempien tutkimusten ja oman työkokemukseni sekä seksuaaliterveyden asiantuntijan haastattelun perusteella pyrin selvittämään, mitä seksuaaliterveyteen liittyviä sisältöjä nuorten lukio-opinnoissa olisi tärkeä käsitellä. Näiden tietojen pohjalta laadin ydinainesanalyysit seksuaalikasvatuksen toteuttamiseksi lukion terveystiedon kolmelle kurssille.
Kyselyn tulosten mukaan eri oppiaineiden opettajat käsittelivät seksuaalisuusaiheita opetuksessaan varsin vaihtelevasti. Tavallisimmin opettajat olivat keskustelleet aiheesta omaan oppiaineeseen sopivasta näkökulmasta. Opettajat kokivat opetettavien ryhmien vaikuttavan merkittävästi keskustelujen määrään ja syvyyteen. Seksuaaliterveyden asiantuntija tiivisti omien kokemustensa pohjalta lukiolaisten seksuaalikasvatuksen tarpeet kolmeen kokonaisuuteen: oman muuttuvan seksuaalisuuden sekä parisuhteen ja seksielämän laadukkuuden pohtimisen.
Laatimissani ydinainesanalyyseissä pohditaan ja syvennetään omaa seksuaalisuutta sekä käsitellään seksuaalioikeuksia, turvallista seksiä, seksuaaliterveyspalveluita, seurustelua, seksuaalista kehitystä, parisuhteen laadukkuutta, perheen perustamista, seksuaalista väkivaltaa, seksuaalisuuden historiaa, seksuaaliterveyteen liittyviä tutkimuksia ja seksielämän laadukkuutta.
Nuoret ovat kiinnostuneita seksuaalisuudesta ja ansaitsevat monipuolista ja jatkuvaa seksuaalikasvatusta. Tämä edellyttää kiinteää yhteistyötä eri aineiden opettajien välillä. Yhteistyön myötä samojen asioiden päällekkäisopetusta eri oppiaineissa voidaan vähentää ja helpottaa muun muassa terveystiedon laajan oppimäärän läpikäymistä. Tietojen opettaminen luo pohjaa myös taitojen kartuttamiseen ja asenteisiin vaikuttamiseen. | |
dc.format.extent | 71 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | seksuaalikasvatus | |
dc.subject.other | nuoret | |
dc.subject.other | lukion terveystieto | |
dc.subject.other | ydinainesanalyysi | |
dc.title | Ydinainesanalyysit seksuaaliterveyteen liittyvistä sisällöistä lukion terveystiedon kolmelle kurssille | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201005121773 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Terveystieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Terveyskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Health Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 50411 | |
dc.subject.yso | seksuaalikasvatus | |
dc.subject.yso | seksuaalisuus | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | terveystieto | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |