Show simple item record

dc.contributor.authorLaitinen, Heidi
dc.date.accessioned2010-04-15T14:53:12Z
dc.date.available2010-04-15T14:53:12Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1126723
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23239
dc.description.abstractTässä tutkielmassa tutkitaan ruotsinopettajien valmiuksia kohdata oppilaita, joilla on dysleksia. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan opettajankoulutuksen mahdollisia vaikutuksia tähän valmiuteen. Tutkielmassa käytetään sekä kvantitatiivisia, että kvalitatiivisia metodeja. Aineistonkeruu suoritettiin kyselylomakkeilla, jotka sisälsivät sekä strukturoituja-, että avoimia kysymyksiä. Strukturoidut kysymykset käsiteltiin kvantitatiivisesti ja avoimet kysymykset kvalitatiivisesti. Kyselyyn osallistui yhteensä 17 vastaajaa. Vastaajat koostuivat opettajista, jotka ovat suorittaneet opettajankoulutuksen auskultoinnin vuosien 1972-2005 välillä. Tulokset osoittivat, että suurimmalla osalla opettajista oli kokemuksia dyslektikoista, muttei, omasta mielestään, tarpeeksi tietoa kyseisestä oppimisvaikeudesta. Enemmistö opettajista koki, etteivät he saaneet tarpeeksi tietoa dysleksiasta opettajankoulutuksensa aikana. Etenkin käytännön tiedon puuttuminen koettiin hankalana. Suurin osa opettajista kokee oppimisvaikeuksiin liittyvän tiedon lisäämisen nykyisessä opettajankoulutuksessa tärkeänä. Opettajista enemmistö kertoo kokemuksensa dyslektikoista olevan positiivisia, eikä oppilailla suurimmaksi osaksi ole ilmennyt suurempia vaikeuksia luokassa. Vähemmistö opettajista kuitenkin kertoo kokeneensa, etteivät he aina ole kyenneet olemaan oppilaan tukena tarpeeksi, sillä tietoa dysleksiasta ei ole tarpeeksi. Vastausten perusteella kouluista löytyy monipuolisia tukitoimintoja, joihin kuuluvat mm. erityisopetus, osa-aikainen tukiopetus, sekä koulunkäyntiavustajat, jotka avustavat sekä luokassa, että oppilaiden koetilanteissa. Kysyttäessä tietolähteistä, joita opettajat ovat käyttäneet hankkiakseen tietoa dysleksiasta, nousevat esiin pääasiassa itseopiskelu, jatkokoulutus, sekä kollegiaalinen tuki ja tuttujen ihmisten neuvot.
dc.format.extent51 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoswe
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherDysleksia
dc.subject.otherluku- ja kirjoitusvaikeudet
dc.subject.otheropettajankoulutus
dc.subject.otheryläkoulu
dc.titleSvensklärare och elevernas dyslexi
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201004151533
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysodysleksia
dc.subject.ysolukihäiriöt
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record