Tunteiden viestintäkanavat ja musiikki varhaisessa vuorovaikutuksessa
Tunteiden viestintäkanavat ja musiikki varhaisessa vuorovaikutuksessa on musiikkikasvatuksen kandidaatin tutkielma, jossa tarkastellaan äidin ja vauvan välistä vuorovaikutusta ilmeiden, äänen ja kehon välittymien kautta. Tutkimusta motivoi kiinnostus ymmärtää musiikin ja tunteiden osuutta varhaisessa vuorovaikutuksessa.
Tutkimukseni on empiirinen tapaustutkimus, jossa tutkimuksen kohteena oli valittu otos äiti- lapsi-pareja. Tutkimusaineistona käytettiin videoituja äidin ja vauvan välisiä vuorovaikutustilanteita, joista tarkasteltiin eritoten vuorovaikutuksen viestintäkanavia. Analyysiin kuului kolme eri osiota: viestintäkanavien, tunteiden ja kontaktin laadun havainnointi niin vauvan kuin äidin osalta.
Tutkimuksessa selvisi, että kaikilla äideillä kasvot osoittautuivat merkittävimmäksi viestintäkanavaksi, ja kasvojen aktiivisuustaso muihin kanaviin verratessa paljastui melko korkeaksi. Ääni näyttäytyi äitien kohdalla toiseksi merkittävimpänä viestintäväylänä, ja kehon kautta viestintää tapahtui äideillä vähiten. Vauvojen kohdalla tutkimuksen tulokset olivat samansuuntaisia: Kasvot toimivat kaikilla vauvoillakin primaarina viestintäkanavana, mutta yhtä poikkeusta lukuun ottamatta kehollisuus kohosi vauvoilla ääntä merkittävämmäksi
viestintäkanavaksi.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Nuorten musiikillinen tunneilmaisu kehon liikkeinä soittaessa ja sen yhteydet nuorten käyttämiin tunteiden säätelykeinoihin
Vallius, Linnea; Hakula, Laura (2018)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, löytyykö yläkouluikäisten nuorten djembe-rummun soittamisen kautta tavoitetussa tunteiden musiikillisessa liikeilmaisussa eroja perustunteiden välillä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin ... -
Musiikki, liikunta ja ystävien tapaaminen nuorten aikuisten tunteiden säätelyssä
Latvala, Emmi (2013) -
Miten opettajat tukevat vuorovaikutuksessa sanallisesti ja sanattomasti lasten emotionaalisen kompetenssin rakentumista Paula ja tunnepeikot-tuokioilla?
Nieminen, Jenna (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia emotionaalisen kompetenssin rakentumisen tukemisen keinoja opettajien vuorovaikutuksessa näkyi heidän ohjaamillaan Papilio-ohjelman Paula ja tunnepeikot-tuokioilla. ... -
Luokanopettajien ja luokanopettajaksi opiskelevien kokemuksia ja näkemyksiä oppilaiden tunteiden kohtaamisesta
Bom, Minna; Minkkinen, Mia (2009)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.