Draaman hiljainen kerronta : parenteesit kommunikoivana elementtinä Eeva-Liisa Mannerin näytelmässä Poltettu oranssi
Tutkin työssäni Eeva-Liisa Mannerin näytelmää Poltettu Oranssi (1968) parenteesien kautta. Työni tavoite on osoittaa parenteesien kommunikoiva luonne kyseisessä näytelmässä keskittyen näytelmän kolmeen tapahtumapaikkaan sekä tutkia parenteesien verhoamaa symboliikkaa teok-sessa.
Tutkin näytelmän parenteeseja kolmesta eri näkökulmasta: narratiivisesta, symbolisesta ja psy-koanalyyttisesta. Psykoanalyyttisen tutkimuksen ja symbolisen ohella sivuan myös värien ja unien tulkinnan teorioita. Tutkimuksen olen jakanut kolmeen eri osaan tapahtumapaikkojen mukaan: tohtori Frommin työhuone, kauppaneuvos Kleinin olohuone sekä Marina Kleinin oma huone. Työn edetessä osoitan parenteesien narratiivisen potentiaalin näytelmässä perinteisen dialogin tutkimuksen rinnalle.
Narratiivisen näkökulman osuus tutkimuksessa keskittyy pohdintaan draaman kertojamahdolli-suuksista ja parenteesien roolista niissä. Päädyn työssäni narratiivisuuden osalta siihen, että kir-jailija voi näyttämöllistää tekstin parenteeseilla, jolloin lukija toimii lukutapahtumassa näkijänä tai ohjaajana. Poltetun Oranssin pitkät parenteesit toimivat monitasoisesti eri tulkintamahdolli-suuksien kannalta ja näytelmän narratiiviset parenteesit kannattelevat tapahtumien kulkua läpi näytelmän.
Symbolisen ja psykoanalyyttisen näkökulman avulla avaan parenteesien kautta tarkalla lähilu-vulla esimerkiksi henkilöhahmojen piirteitä sekä Marinan hallusinaation aikana tapahtuvia muu-toksia. Näytelmän kolme huonetta toimivat kaikki omalla tasollaan näytelmän kulussa muuttuen tilanteiden mukaan, mutta erityisen hedelmälliseksi olen todennut unikuvien ja hallusinaatioiden tutkimisen näiden kahden näkökulman avulla.
Kokonaisuudessa päädyn työssäni siihen, että parenteesit toimivat hiljaisen kerronnan työkalina, joita ilman teksti ei välittäisi lukijalleen samoja asioita. Vielä lisäksi totean, että parenteesien tutkimisen vähäisyydestä huolimatta niillä on paljon annettavaa draaman tutkimukselle, ja että myös Poltetun Oranssin materiaali tarjoaa paljon tarttumapintaa tästä näkökulmasta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sanan ja veren ansoissa : modernin draaman problematiikkaa Eeva-Liisa Mannerin näytelmässä Poltettu oranssi
Ahonen, Annamari; Poltettu oranssi (2002) -
”Eivät kaikki tule omia aikojaan hulluksi, jotkut tehdään hulluksi” : tulkinnat hulluudesta Eeva-Liisa Mannerin näytelmässä Poltettu oranssi
Salo, Suvi-Tuulia (2022)Tutkielmassa tarkastellaan Eeva-Liisa Mannerin näytelmää Poltettu oranssi – Balladi sanan ja veren ansoista (1968), ja sen keskiössä ovat henkilöhahmojen tulkinnat päähenkilö Marina Kleinin hulluudesta. Tutkielman tavoitteena ... -
Odysseian teema Eeva-Liisa Mannerin lyriikassa
Turunen, Anneli (Jyväskylän yliopisto, 1973) -
Eeva-Liisa Mannerin ”Kirjoituskone” : geneettinen, mediateknologinen ja konseptuaalinen näkökulma
Joensuu, Juri (Suomen Semiotiikan Seura; Suomen taidekasvatuksen tutkimusseura; Taidehistorian Seura, 2019) -
Tarinoiden analyysia : aspekteja Eeva-Liisa Mannerin romaaniin Varokaa voittajat
Korhonen-Kusch, Riitta (1986)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.