Show simple item record

dc.contributor.authorTurunen, Anne
dc.date.accessioned2010-03-17T09:31:53Z
dc.date.available2010-03-17T09:31:53Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1125237
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23038
dc.description.abstractTutkin työssäni Eeva-Liisa Mannerin näytelmää Poltettu Oranssi (1968) parenteesien kautta. Työni tavoite on osoittaa parenteesien kommunikoiva luonne kyseisessä näytelmässä keskittyen näytelmän kolmeen tapahtumapaikkaan sekä tutkia parenteesien verhoamaa symboliikkaa teok-sessa. Tutkin näytelmän parenteeseja kolmesta eri näkökulmasta: narratiivisesta, symbolisesta ja psy-koanalyyttisesta. Psykoanalyyttisen tutkimuksen ja symbolisen ohella sivuan myös värien ja unien tulkinnan teorioita. Tutkimuksen olen jakanut kolmeen eri osaan tapahtumapaikkojen mukaan: tohtori Frommin työhuone, kauppaneuvos Kleinin olohuone sekä Marina Kleinin oma huone. Työn edetessä osoitan parenteesien narratiivisen potentiaalin näytelmässä perinteisen dialogin tutkimuksen rinnalle. Narratiivisen näkökulman osuus tutkimuksessa keskittyy pohdintaan draaman kertojamahdolli-suuksista ja parenteesien roolista niissä. Päädyn työssäni narratiivisuuden osalta siihen, että kir-jailija voi näyttämöllistää tekstin parenteeseilla, jolloin lukija toimii lukutapahtumassa näkijänä tai ohjaajana. Poltetun Oranssin pitkät parenteesit toimivat monitasoisesti eri tulkintamahdolli-suuksien kannalta ja näytelmän narratiiviset parenteesit kannattelevat tapahtumien kulkua läpi näytelmän. Symbolisen ja psykoanalyyttisen näkökulman avulla avaan parenteesien kautta tarkalla lähilu-vulla esimerkiksi henkilöhahmojen piirteitä sekä Marinan hallusinaation aikana tapahtuvia muu-toksia. Näytelmän kolme huonetta toimivat kaikki omalla tasollaan näytelmän kulussa muuttuen tilanteiden mukaan, mutta erityisen hedelmälliseksi olen todennut unikuvien ja hallusinaatioiden tutkimisen näiden kahden näkökulman avulla. Kokonaisuudessa päädyn työssäni siihen, että parenteesit toimivat hiljaisen kerronnan työkalina, joita ilman teksti ei välittäisi lukijalleen samoja asioita. Vielä lisäksi totean, että parenteesien tutkimisen vähäisyydestä huolimatta niillä on paljon annettavaa draaman tutkimukselle, ja että myös Poltetun Oranssin materiaali tarjoaa paljon tarttumapintaa tästä näkökulmasta.
dc.format.extent70 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherManner, Eeva-Liisa
dc.subject.otherparenteesit
dc.titleDraaman hiljainen kerronta : parenteesit kommunikoivana elementtinä Eeva-Liisa Mannerin näytelmässä Poltettu oranssi
dc.typeBooken
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201003171328
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosTaiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Art and Cultural Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineKirjallisuusfi
dc.contributor.oppiaineLiteratureen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi304
dc.subject.ysonarratiivisuus
dc.subject.ysosymboliikka
dc.subject.ysopsykoanalyysi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record