Innocent, yet ambitious : childhood in 19th century America as depicted in Louisa May Alcott's Little Women series
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, minkälaisen kuvan lapsuudesta 1800-luvun Amerikassa Louisa May Alcottin Pikku Naisia -lastenkirjasarja antaa. Tutkielmassa selvitetään seuraavia asioita: 1) Ovatko romaanisarjan lapset yhtä arvokkaita yksilöinä kuin aikuiset? 2) Nähdäänkö lapsuus vain valmistautumisena aikuisuuteen vai onko lapsuudella merkitystä sinänsä? 3) Miten koulunkäyntiä ja kasvatusta kuvataan? 4) Miten ja miksi lapset leikkivät?
Lähtökohtana tutkimukselle on Pikku Naisia –sarjan neljä teosta; Pikku Naisia (Little Women or Meg, Jo, Beth and Amy, 1868), Viimevuotiset ystävämme (Good Wives, 1869), Pikku Miehiä (Little Men: Life at Plumfield with Jo’s Boys, 1871) ja Plumfieldin Pojat (Jo’s Boys and How They Turned Out, 1886). Tutkimuksen aluksi perehdytään lapsuuden ja koulunkäynnin historiaan sekä erityisesti lapsuuteen Pohjois-Amerikassa 1800-luvulla. Lisäksi tutustutaan lyhyesti 1800-luvun amerikkalaiseen lastenkirjallisuuteen ja sarjan kirjoittajaan, Louisa May Alcottiin. Itse tutkimus jakautuu viiteen osaan, joissa käsitellään lapsuutta yleensä Pikku Naisia –sarjassa, viattomuuden käsitettä, aikuisuuteen valmistautumista ja itsenäisyyttä, koulua ja oppimista sekä leikkiä.
Tutkimuksessa havaittiin, että lapsuus amerikkalaisessa keskiluokan perheessä on hyvin suojattua. Lapset ovat viattomia ja luottavat vanhempiinsa täysin, mutta eivät silti ole avuttomia tai passiivisia. Pikku Naisia -kirjojen lapset ovat kunnianhimoisia ja heillä on omat suunnitelmansa tulevaisuuden suhteen. Kuitenkaan lapsuus ei ole pelkkää aikuisuuteen valmistautumista, vaan lapsia arvostetaan heinä itsenään. Kodilla ja perheellä on keskeinen rooli niin sarjan teemoissa kuin lapsuudessa yleensäkin. Kirjojen romanttisen realistinen tyyli vaikuttaa lapsuuden ja lasten kuvaukseen, ja täten myös tutkimustuloksiin.
...
Alternative title
Childhood in 19th century America as depicted in Louisa May Alcott's Little Women seriesMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Magic and Witchcraft in Their Everyday Context : Childhood Memories from the Nineteenth-century Finnish Countryside
Stark, Laura (Kungliga Gustav Adolfs Akademien foer Svenskt Folkkultur, 2015) -
Goals for the Decade of Childhood 2012-2022 Based on Ten Pillars of a Good Childhood : a Finnish perspective
Pulkkinen, Lea (ECSWE (European Council for Steiner Waldorf Education); Alliance for Childhood European Network Foundation, 2013)The Association for Childhood Education International (www.ACEI.org) , the mission of which is to promote and support the optimal education, development, and well-being of children worldwide, organized the Global Summit ... -
Under the Radar : Children and Childhoods Missing from Nordic Childhood Studies
Lyså, Ida Marie; Vehkalahti, Kaisa; Jouhki, Essi (Cappelen Damm AS - Cappelen Damm Akademisk, 2023) -
"Oli kerran Tuulikki-tonttu" : sisäistekijyys ja tekijyys lapsen tuottamissa teoksissa
Kuusimäki, Katariina (2013)Analysoin tutkielmassani viidestä kuuteen -vuotiaan tytön, Matildan, tuottamaa kolmea teosta Joulukirjaa, Autokirjaa ja ”Keijukirjaa” lähilukemalla niitä Michael Armstrongin (2006) narratiivisen analyysin avulla, tulkitsemalla ... -
Ken leikkiin ryhtyy : leikki lasten välisenä sosiaalisena ilmiönä
Vuorisalo, Mari (2004)