Show simple item record

dc.contributor.authorKonttinen, Miia
dc.date.accessioned2009-05-26T07:11:51Z
dc.date.available2009-05-26T07:11:51Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20117
dc.description.abstract Kirjoittaminen on olennainen osa vieraan kielen taitoa ja kirjoitustaitoja arvostetaan kaikilla koulutuksen asteilla sekä työelämässä. Tämän vuoksi on tärkeää tarkastella minkälaista palautetta vieraan kielen oppijat saavat, sillä opettajan palautteella on eittämättä suuri merkitys oppijan taitojen kehittymisessä. Aikaisemmat tutkimukset ovat useimmiten keskittyneet ideaaliin opettajan antamaan kirjalliseen palautteeseen sen sijaan, että olisi selvitetty millaista palautetta opettajat todellisuudessa antavat. Tällä tutkimuksella pyrittiin nimenomaan pääsemään perille tämän palautteenantamisen muodon nykytilasta, jotta sitä voitaisiin kehittää realistiselta pohjalta. Hyland (2003: 3-18) tarjosi tutkimukselle teoreettisen pohjan esittelemällä kuusi olennaista kirjoittamisen osaaluetta, joiden mukaan tutkimuksen aineiston opettajan kirjallinen palaute jaoteltiin. Nämä kuusi osa-aluetta olivat; kielirakenteet, tekstifunktiot, luova ilmaisu, kirjoitusprosessi, sisältö sekä genre. Aineisto koostui 30 suomalaisen lukiolaisen englannin kielen kirjoitelmista, joissa oli mukana heidän opettajansa antama kirjallinen palaute. Hylandin teorian mukaisesti jaoteltu aineisto käsiteltiin kvantitatiivisesti, jotta saatiin selville edellä mainittujen osa-alueiden prosenttiosuudet ja niiden välinen hierarkia. Tulosten mukaan opettajan antama kirjallinen palaute on Hylandin teorian valossa hyvin epätasapainoista, sillä eniten kommentoitu osa-alue, eli kielirakenteet, kattoi yli 80 prosenttia kaikesta annetusta palautteesta. Tulokset nostavat esiin monia kysymyksiä. Ensinnäkin on mielenkiintoista pohtia, mistä tämä epätasapaino johtuu. Toisekseen on olennaista kyseenalaistaa tällaisen rakennekeskeisen kielinäkemyksen mielekkyys ja hyödyllisyys ja täten on myös tärkeätä tarkastella mahdollisia muita painotuksia vieraankielen kirjoittamisen opetuksessa.en
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.titleThe reality of teacher written feedback : A quantitative study
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-200905261631
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record