The reality of teacher written feedback : A quantitative study
Kirjoittaminen on olennainen osa vieraan kielen taitoa ja kirjoitustaitoja arvostetaan
kaikilla koulutuksen asteilla sekä työelämässä. Tämän vuoksi on tärkeää tarkastella
minkälaista palautetta vieraan kielen oppijat saavat, sillä opettajan palautteella on
eittämättä suuri merkitys oppijan taitojen kehittymisessä. Aikaisemmat tutkimukset ovat
useimmiten keskittyneet ideaaliin opettajan antamaan kirjalliseen palautteeseen sen sijaan,
että olisi selvitetty millaista palautetta opettajat todellisuudessa antavat. Tällä
tutkimuksella pyrittiin nimenomaan pääsemään perille tämän palautteenantamisen
muodon nykytilasta, jotta sitä voitaisiin kehittää realistiselta pohjalta. Hyland (2003: 3-18)
tarjosi tutkimukselle teoreettisen pohjan esittelemällä kuusi olennaista kirjoittamisen osaaluetta,
joiden mukaan tutkimuksen aineiston opettajan kirjallinen palaute jaoteltiin.
Nämä kuusi osa-aluetta olivat; kielirakenteet, tekstifunktiot, luova ilmaisu,
kirjoitusprosessi, sisältö sekä genre. Aineisto koostui 30 suomalaisen lukiolaisen englannin
kielen kirjoitelmista, joissa oli mukana heidän opettajansa antama kirjallinen palaute.
Hylandin teorian mukaisesti jaoteltu aineisto käsiteltiin kvantitatiivisesti, jotta saatiin
selville edellä mainittujen osa-alueiden prosenttiosuudet ja niiden välinen hierarkia.
Tulosten mukaan opettajan antama kirjallinen palaute on Hylandin teorian valossa hyvin
epätasapainoista, sillä eniten kommentoitu osa-alue, eli kielirakenteet, kattoi yli 80
prosenttia kaikesta annetusta palautteesta. Tulokset nostavat esiin monia kysymyksiä.
Ensinnäkin on mielenkiintoista pohtia, mistä tämä epätasapaino johtuu. Toisekseen on
olennaista kyseenalaistaa tällaisen rakennekeskeisen kielinäkemyksen mielekkyys ja
hyödyllisyys ja täten on myös tärkeätä tarkastella mahdollisia muita painotuksia
vieraankielen kirjoittamisen opetuksessa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teacher written feedback : teachers' perceptions of given feedback
Erkkilä, Matti (2013)Kirjallinen tuottaminen on vakiinnuttanut asemansa osana englannin opiskelua suomalaisissa kouluissa. Erityisen tärkeä rooli osana kirjoitusprosessia ja opiskelijan kirjoittajana kehittymistä on opettajan antamalla ... -
Teachers and upper secondary school students' views on the role of teacher feedback in motivating Finnish EFL students to improve their written skills
Vornanen, Katariina (2021)Opettajapalaute on merkittävä osa niin opettajien työtä kuin oppilaiden oppimisprosessia. Samalla tavalla myös oppilaiden motivaatio voi olla merkittävä tekijä oppimisen edistymisessä. Tässä tutkimuksessa kartoitetaan ... -
Written essay feedback given by a teacher and as experienced by students
Eskelinen, Marja (2016)Kirjallinen tuottaminen on olennainen osa kielten kouluopetusta Suomessa. Perinteisesti kirjalliset tuotokset arvioidaan ja opettaja antaa niistä palautetta. Tämä kandidaatin tutkielma selvittää yhden lukioryhmän osalta, ... -
L2 writing and L2 written feedback in upper secondary schools as experienced by teachers
Manousou, Angeliki (2015)L2 written feedback is a multi-faceted issue and this is the reason behind the big number of studies that have been conducted on it. However, the majority of studies deal with learners’ opinions of teachers’ feedback or ... -
Examining coaches' asynchronous written feedback in two blended ACT-based interventions for enhancing university students' wellbeing and reducing psychological distress : A randomized study
Räsänen, Panajiota; Muotka, Joona; Lappalainen, Raimo (Elsevier, 2023)Introduction Internet-delivered cognitive and behavioral interventions have been shown to be effective in enhancing university students' well-being and reducing symptoms of stress and depression. However, few studies have ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.