University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

It’s nothing to write home about : Finnish writers in the world of Anglo-American academic writing conventions

Thumbnail
View/Open
127.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Niemelä, Maria
Date
2009
Discipline
EnglishEnglannin kieli

 
 Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää, minkälaiset englanninkieliseen akateemiseen kirjoittamiseen liittyvät ongelmat ovat yleisiä suomenkielisille ja suomalaiseen kirjoituskulttuuriin tottuneille opiskelijoille. Aihe on tärkeä, sillä tiedemaailma noudattaa pitkälti angloamerikkalaisen kirjoituskulttuurin konventioita, jotka eroavat monelta osin suomalaisesta kirjoituskulttuurista. Englanninkielisten tieteellisten tekstien kirjoittaminen ei ole tärkeää vain englanninopiskelijoille, vaan kaikkien alojen asiantuntijoiden on oleellista hallita asiaankuuluvat taidot. Vaikka suomenkielisten kirjoittajien ongelmia ja suomalaisen kirjoituskulttuurin eroja angloamerikkalaiseen vastineeseen verrattuna onkin tutkittu aiemmin, Suomessa ei ole vielä juurikaan tutkittu aloittelevien akateemisten kirjoittajien asenteita ja kehittymistä. Tutkielmaan osallistui kolmekymmentäyksi koehenkilöä, jotka täyttivät kyselylomakkeen ja kertoivat omista englanninkielisen akateemisen kirjoittamisen kokemuksistaan. Vastaamishetkellä koehenkilöt olivat englanninkielenopiskelijoita yliopistossa ja suorittivat parhaillaan englanninkielistä tieteellisen kirjoittamisen kurssia. He olivat näin ollen jo tietoisia ongelmistaan ja hyvän tieteellisen kirjoittamisen vaatimuksista. Kyselylomake koostui monivalintatehtävästä sekä avoimista kysymyksistä, joiden perusteella yleisimmät ongelmat oli mahdollista tunnistaa. Tulosten perusteella kävi ilmi, että opiskelijoilla oli eniten ongelmia tiettyjen syvärakenteiden suhteen. Ongelmia oli muun muassa tekstin järjestämisen, tiettyjen tekstin kokonaisuuksien ja metatekstin käytön kanssa. Toisaalta monilla opiskelijoilla ei ollut merkittäviä ongelmia, mikä korostaa henkilökohtaisten erojen vaikutusta ja sitä, miten kaikki kirjoittajat ovat yksilöitä. Tulokset tukivat aiempia tutkimuksia, joissa on päädytty samankaltaisiin johtopäätöksiin.     ...
Keywords
foreign language writing education culture academic writing
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200905081554

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • “Hopefully nähdään” : North American Finnish language learners building community through virtual conversation hours 

    Muhonen, Anu; Räsänen, Elisa (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)
    In the Finnish Studies Programs at two North-American universities, Finnish language students have collaborated online and participated in informal virtual conversational coffee hour meetings. These meetings are offered ...
  • "Like Finlanders do in Finland" : associations with Finnishness and the construction of cultural identity in narrations of Finnish Americans in the documentaries Finnish American Lives and Tradition Bearers 

    Ivakko, Samuli; Kurki, Camilla (2015)
    Suomalaisten maahanmuutto Pohjois-Amerikkaan jakautuu useaan eri vaiheeseen. Köyhistä agraarioloista tulleet suomalaiset olivat kovia tekemään työtä ja asettuivat usein seuduille, jotka tarjosivat heille tuttua työtä, ...
  • Sports in Constructing Finnish Americanness in Terms of Transnational and Regional Identity in Two Finnish American Literary Texts 

    Kushnir, Roman (Siirtolaisuusinstituutti, 2019)
  • Foreign language learning disabilities : theoretical and practical tools for English teachers in Finnish upper secondary schools 

    Viskari, Katriina (2005)
  • Foreign language anxiety among Finnish ninth grade students 

    Rautio, Isa (2022)
    Kieliahdistus on monimutkainen ilmiö, joka voi vakavimmillaan aiheuttaa suuria vaikeuksia vieraan kielen oppimiseen. Vaikka kieliahdistusta on tutkittu maailmalla varsin paljon, Suomessa tutkimusta kaivattaisiin enemmän. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre