It’s nothing to write home about : Finnish writers in the world of Anglo-American academic writing conventions
Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää, minkälaiset englanninkieliseen akateemiseen
kirjoittamiseen liittyvät ongelmat ovat yleisiä suomenkielisille ja suomalaiseen
kirjoituskulttuuriin tottuneille opiskelijoille. Aihe on tärkeä, sillä tiedemaailma noudattaa
pitkälti angloamerikkalaisen kirjoituskulttuurin konventioita, jotka eroavat monelta osin
suomalaisesta kirjoituskulttuurista. Englanninkielisten tieteellisten tekstien kirjoittaminen ei
ole tärkeää vain englanninopiskelijoille, vaan kaikkien alojen asiantuntijoiden on oleellista
hallita asiaankuuluvat taidot. Vaikka suomenkielisten kirjoittajien ongelmia ja suomalaisen
kirjoituskulttuurin eroja angloamerikkalaiseen vastineeseen verrattuna onkin tutkittu aiemmin,
Suomessa ei ole vielä juurikaan tutkittu aloittelevien akateemisten kirjoittajien asenteita ja
kehittymistä.
Tutkielmaan osallistui kolmekymmentäyksi koehenkilöä, jotka täyttivät kyselylomakkeen ja
kertoivat omista englanninkielisen akateemisen kirjoittamisen kokemuksistaan.
Vastaamishetkellä koehenkilöt olivat englanninkielenopiskelijoita yliopistossa ja suorittivat
parhaillaan englanninkielistä tieteellisen kirjoittamisen kurssia. He olivat näin ollen jo
tietoisia ongelmistaan ja hyvän tieteellisen kirjoittamisen vaatimuksista. Kyselylomake
koostui monivalintatehtävästä sekä avoimista kysymyksistä, joiden perusteella yleisimmät
ongelmat oli mahdollista tunnistaa.
Tulosten perusteella kävi ilmi, että opiskelijoilla oli eniten ongelmia tiettyjen syvärakenteiden
suhteen. Ongelmia oli muun muassa tekstin järjestämisen, tiettyjen tekstin kokonaisuuksien ja
metatekstin käytön kanssa. Toisaalta monilla opiskelijoilla ei ollut merkittäviä ongelmia, mikä
korostaa henkilökohtaisten erojen vaikutusta ja sitä, miten kaikki kirjoittajat ovat yksilöitä.
Tulokset tukivat aiempia tutkimuksia, joissa on päädytty samankaltaisiin johtopäätöksiin.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“Hopefully nähdään” : North American Finnish language learners building community through virtual conversation hours
Muhonen, Anu; Räsänen, Elisa (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)In the Finnish Studies Programs at two North-American universities, Finnish language students have collaborated online and participated in informal virtual conversational coffee hour meetings. These meetings are offered ... -
"Like Finlanders do in Finland" : associations with Finnishness and the construction of cultural identity in narrations of Finnish Americans in the documentaries Finnish American Lives and Tradition Bearers
Ivakko, Samuli; Kurki, Camilla (2015)Suomalaisten maahanmuutto Pohjois-Amerikkaan jakautuu useaan eri vaiheeseen. Köyhistä agraarioloista tulleet suomalaiset olivat kovia tekemään työtä ja asettuivat usein seuduille, jotka tarjosivat heille tuttua työtä, ... -
Sports in Constructing Finnish Americanness in Terms of Transnational and Regional Identity in Two Finnish American Literary Texts
Kushnir, Roman (Siirtolaisuusinstituutti, 2019) -
Foreign language anxiety among Finnish ninth grade students
Rautio, Isa (2022)Kieliahdistus on monimutkainen ilmiö, joka voi vakavimmillaan aiheuttaa suuria vaikeuksia vieraan kielen oppimiseen. Vaikka kieliahdistusta on tutkittu maailmalla varsin paljon, Suomessa tutkimusta kaivattaisiin enemmän. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.