Pelien lainalaisuudet ja niiden harjoittaminen Soikeapallo® -pelillä
Kallislahti, Veli-Matti (2008): Pelien lainalaisuudet ja niiden harjoittaminen Soikeapallo – pelillä Valmennusopin cumu-tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää pelien pelaamiseen liittyvän, käytettävissä olevan kirjallisuuden ja Soikeapallo – pelin perusteella näiden väliset yhtäläisyydet. Tehdyn selvityksen perusteella pyrittiin selvittämään, onko yhtäläisyyksiä riittävästi siten, että pelaamalla Soikeapallo – peliä voidaan olettaa saatavan myös muissa peleissä hyödynnettävissä olevia hyötyjä. Maalipeleillä on todettu olevan yhteisiä nimittäjiä, jotka ovat samoja pelistä tai sen vaatimista motoristista taidoista riippumatta. Soikeapallo – peli (Kallislahti 1997) on kehitetty erään pelikäsitystä ja sen opettamista selvitelleen tutkimuksen aikana kehitellyistä pienpeleistä ja niistä saaduista kokemuksista. Tässä tutkimuksessa palattiin takaisin kehityskaarella pelin alkulähteille, pelien yhteisiin lainalaisuuksiin ja vertailtiin niitä Soikepallo – pelin sääntöjen muodostamaan pelaamisen ja ratkaisunteon ympäristöön. Tutkimuksessa perehdyttiin muutamiin käytössä oleviin pelejä ja niiden pelaamista käsitteleviin artikkeleihin sekä tutkimuksiin liittyen pelien opettamiseen, harjoittamiseen ja näiden kautta kehitettyjen taitojen siirtymistä toiseen pelattavaan peliin ja sen oppimiseen. Tavoitteena oli selvittää kirjallisuuden kautta yhteiset nimittäjät pelattaville peleille. Soikeapallo pelin säännöt analysoitiin samassa viitekehyksessä siten, että sen sääntöjen uoma ratkaisuntekoympäristö analysoitiin. Saatuja tuloksia verrattiin toisiinsa ja pohdittiin voidaanko Soikeapallo – pelillä tehostaa ja helpottaa pelien yleisten lainalaisuuksien oppimista ja täten opitun pelaamisen taidon siirtymistä eri pelien välillä. Tuloksista voitiin päätellä, että siirtovaikutusta eri pelien oppimisen välillä todennäköisesti tapahtuu; ja että siirtovaikutukseen voidaan vaikuttaa harjoittamisen ympäristöllä, harjoittelun menetelmillä, motoristen taitojen samankaltaisuudella ja siirtovaikutushakuisella viestinnällä harjoitettavien suuntaan. Johtopäätöksenä esitetään, että samankaltaisten taktisia taitoja vaativien pelien välillä vallitseva siirtovaikutus voi olla tehokas apuväline harjoitettaessa pelien pelaamisen perusasioita. Pelien lainalaisuuden voitiin myös tiivistää ja järjestellä selkeämmin nelikenttään sekä hyökkäys- että puolustuspelaamisen suhteen. Tämä uusi pelikäsityksellisten osaalueiden ja niiden osatekijöiden esittämistapa auttaa jatkossa paremmin jäsentämään ja ymmärtämään pelien pelaamisen maailmaa ja siihen liittyviä osatekijöitä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5369]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Liikuntapedagogiikan opiskelijoiden käsityksiä pelikeskeisestä palloilunopetuksesta : Tactical Games Approach (TGA) ja sen mahdollisuudet koulun palloilunopetuksessa
Junnila, Iiro (2017)Iiro Junnila (2017). Liikuntapedagogiikan opiskelijoiden käsityksiä pelikeskeisestä palloilunopetuksesta: Tactical Games Approach (TGA) ja sen mahdollisuudet koulun palloilunopetuksessa. Liikuntatieteellinen tiedekunta, ... -
Pelikäsitys ja pesäpallon taktiikka
Erholtz, Petri; Myllykoski, Jari (1998) -
Digitaalisten pelien narratiivi
Kauppi, Nataniel (2022)Tässä tutkielmassa käydään läpi narratiivin ja pelimekaniikan käsitettä sekä tutkitaan miten pelimekaniikoilla voidaan tukea digitaalisen pelin tarinankerrontaa, puhutaan niin sanotuista narratiivisista pelimekaniikoista. ... -
Lisätyn digitaalisen sisällön vaikutus ja merkittävyys fyysisten pelien pelikokemuksessa
Juutilainen, Harri (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia lisätyn digitaalisen sisällön vaikutusta fyysisen pelin pelikokemukseen. Lisäksi tutkittiin sitä, mikä tekee lisätystä sisällöstä merkityksellistä. Tässä tutkimuksessa tutkittavaksi peliksi ...