Testaustyön mittaaminen
Authors
Date
2005Access restrictions
Tässä tutkielmassa tarkastellaan mittaamisen ongelmallisuutta yleisesti ja erityisesti
testausprosessin suorituksessa. Päätavoitteena on löytää käyttökelpoiset
mittarit testaustyön mittaamiseen useiden kirjallisuudessa esitettyjen vaihtoehtojen
joukosta.
Käytettävien mittareiden valinta on tärkeä prosessi, koska mittareiden tehokkuus
on merkityksellinen, ei niiden määrä. Huonot mittarit lisäävät kustannuksia
projektiin. Hyvät mittarit ovat hyödyllisiä ohjelmistojen kehityksessä ja projektin
hallinnassa, mutta ne eivät kuitenkaan automaattisesti johda testauksen ja
laadun parantamiseen. Testauksen mittaaminen on vaikeaa, koska ohjelmat
ovat monimutkaisia ja subjektiivisten ominaisuuksien mittaaminen ei ole helppoa.
Testauksen osuus projektin työmäärästä on nykyään niin merkittävä, että
sitä ja sen mittaamista ei voi jättää huomiotta. Mittaamalla oikeita asioita testausprosessin
suorituksessa saadaan testausta ja sen myötä myös muuta systeemityötä
tehostettua.
Tutkimuksessa löydetään testausprosessin hyödyllisiksi mittareiksi testauksen
tehokkuuden osalta Kaikki löytyneet viat vakavuuden mukaan luokiteltuna,
testauksen edistymisen osalta S-käyrä ja testauksen laajuuden osalta Sopimuspohjainen
kattavuus eli suhde suoritettujen ja suunniteltujen testien välillä.
Henkilöresurssien hyvyyden mittaamiseen ei sen sijaan löydy suoraa mittaria,
vaan resurssien hyvyyttä mitattaessa on mitattava monia eri asioita yhdessä.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4194]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tietoturvallisuuden mittareiden nykytila
Salmi, Niko (2018)Suosittu sanonta kertoo mittaamisen merkitsevän asian tietämistä. Kuten mitä tahansa muuta prosessia, ei tietoturvallisuuden prosessejakaan voida hallita, mikäli niitä ei voida mitata. Kuitenkaan saatavilla oleva tieto ... -
Digitalisaatio asiakaspalvelussa : case: Finnair matkustamopalvelut
Värtinen, Marja-Leena (2017)Digitalisaation avulla yritysten on mahdollista parantaa kannattavuuttaan, tehostaa toimintaansa sekä parantaa toiminnan laatua. Teknologiset innovaatiot ja niiden sovellutukset ovat mahdollistaneet digitalisaation. Samalla ... -
Marketing communication metrics for social media
Töllinen, Aarne; Karjaluoto, Heikki (Inderscience Publishers, 2011)The objective of this paper is to develop a conceptual framework for measuring the effectiveness of social media marketing communications. Specifically, we study whether the existing marketing communications performance ... -
Digitaalisen sisältömarkkinoinnin hyödyntäminen suomalaisissa B2B-yrityksissä
Sällilä, Karoliina (2021)Tänä päivänä asiakkaat vieroksuvat päällekäyvää markkinointiviestintää. Markkinoinnissa on oleellista saada ansaittua asiakkaan huomio tuottamalla heille arvokasta ja mielenkiintoista sisältöä. Digitaalinen sisältömarkkinointi ... -
Measuring Interpersonal Communication Competence in SME internationalzation
Purhonen, Pipsa; Valkonen, Tarja (The Immigrant Institute, 2013)This study examines interpersonal communication competence in the context of internationalization of small and medium sized enterprises. The article reports and analyses how the representatives of small and medium sized ...