Does English fall on deaf ears? A study of the motivational state of deaf and hard-of-hearing pupils of English
Motivaation katsotaan yleisesti olevan yksi tärkeimmistä vieraan kielen opiskeluun vaikuttavista
tekijöistä, ja se onkin sen takia paljon tutkittu ilmiö. Vähemmistöryhmät ovat kuitenkin
näissä tutkimuksissa jääneet lähes huomiotta. Esimerkiksi kuurojen ja huonokuuloisten motivaatiota
opiskella vieraita kieliä ei juuri ole tutkittu. Hyvänä esimerkkinä on kuitenkin ollut
Hanni (2007), joka teki kvalitatiivisen tutkimuksen haastattelemalla seitsemää kuuroa heidän
englannin kielen opiskelukokemuksistaan peruskoulusta korkeakouluopintoihin. Koska kaikki
kuurot, kuten kaikki kuulevatkaan, eivät mene peruskoulun jälkeen lukioon, saati
korkeakouluihin, tarkempi peruskouluvuosien opiskelumotivaation tarkastelu on tärkeää.
Juuri peruskoulussa luodaan perusta mahdolliselle tulevalle kielenopiskelulle. Tämän
tutkielman tavoite on kuvata suomalaisten kuurojen ja huonokuuloisten yläkoulun oppilaiden
englannin kielen opiskelumotivaatiota kuurojenkouluissa sekä selvittää eroja sukupuolen,
oppivuosien ja kuulon tason perusteella.
Tutkimus on kvantitatiivinen ja sen aineisto on kerätty Turun, Jyväskylän ja
Tampereen kuurojenkouluista standardoidun kyselylomakkeen avulla. Tulokset osoittavat,
että kuurojenkoulujen oppilaiden asenne englannin kieltä ja sen opiskelua kohtaan on yleisesti
positiivinen, mutta varsinkin oppilaiden kokemus omasta kompetenssistaan ja kyvyistään on
varsin alhainen. Tyttöjen itsetunto on tällä alueella poikia alhaisempi, mutta tytöillä on myös
suurempi halu onnistua englannin kielessä. Opiskelumotivaatio on ensimmäisinä vuosina varsin
alhainen ja kasvaa opintojen edetessä, mutta laskee taas loppua kohti.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Young deaf and hard-of-hearing people's plurilingual mediascape and digital interaction
Sivunen, Ulla (University of Vienna, 2023) -
The self-concept and socio-emotional development of deaf and hard-of-hearing students in different educational settings and their hearing peers in Ethiopia
Mulat, Mekonnen (Jyväskylän yliopisto, 2018)This thesis examined the socio-emotional problems and self-concept of deaf and hard of hearing (DHH) students in different educational settings (special class/ unit, special school) compared to those of hearing students ... -
Attitudes towards English variations : Finnish high school students’ views on American English, British English and Australian English
Tarkki, Emma (2010)Englanti on maailman kieli, joka kuuluu jokapäiväiseen suomalaiseen katukuvaan ja englannin eri variaatioita esiintyy ympäri maailmaa. Ihmiset muodostavat omat käsityksensä ja asenteensa näitä variaatioita kohtaan hen ... -
Theorising English and globalisation : semiodiversity and linguistic structure in Global English, World Englishes and Lingua Franca English
James, Allan (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2009)Linguistic and applied linguistic approaches to English in a globalising/globalised world have rarely made connection with theories of language and globalisation in general (Jacquemet 2005; Bruthiaux 2008; Mufwene 2008) ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.