dc.contributor.author | Kanervio, Pekka | |
dc.date.accessioned | 2008-08-05T12:38:01Z | |
dc.date.available | 2008-08-05T12:38:01Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.isbn | 978-951-39-3095-0 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1049972 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/18729 | |
dc.description.abstract | Suomalaisia yksityiskouluja ei ole juuri tutkittu. Pekka Kanervion tutkimus tuo esille yksityiskoulujen maailmaa esittelemällä erään suomalaisen yksityisen koulun selviytymistä ongelmista, jotka alkoivat, kun peruskoululainsäädäntö ei huomioinut yksityiskouluja ja niiden rahoitusta. Koulu oli ajautunut 1980-luvun puoliväliin mennessä konkurssin partaalle. Koulua ei kuitenkaan lakkautettu ja tänä päivänä se on elinvoimainen. Kanervio tutki, mitkä ovat muutoksen tekemisen avaimet. Mikä on hallinnon ja johtamisen merkitys muutoksessa? Miten ja miksi koulun kulttuuri muuttui? | fi |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to tell the story of a renewal in one Finnish private school and to try to find out and understand the way it was done. The research is qualitative and uses grounded theory methodology in constructing a theory from data. Following the grounded theory procedures was developed the theory of renewal introducing seven overlapping points. The points are: acknowledgement of the crisis, innovative problem solving, new resources, new leadership, new operations, new structure, and new culture. The critical stage in the theory is the first stage because it is there that the administrator becomes either the facilitator for the change or resists the change. The appropriate choises by the administrative agent will then lead to the changes needed to adapt to the environment’s pressures. | en |
dc.format.extent | 215 sivua | |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | University of Jyväskylä | |
dc.relation.ispartofseries | Jyväskylä studies in education, psychology and social research | |
dc.relation.isversionof | ISBN 978-951-39-2989-3 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Crisis and renewal in one Finnish private school | |
dc.type | Diss. | |
dc.identifier.urn | URN:ISBN:978-951-39-3095-0 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Väitöskirja | fi |
dc.type.ontasot | Doctoral dissertation | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.relation.issn | 0075-4625 | |
dc.relation.numberinseries | 323 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.subject.yso | yksityiskoulut | |
dc.subject.yso | koulunuudistus | |
dc.subject.yso | oppiva organisaatio | |
dc.subject.yso | johtajuus | |
dc.subject.yso | organisaatiokulttuuri | |
dc.subject.yso | muutos | |
dc.subject.yso | resurssit | |
dc.subject.yso | kriisit | |
dc.subject.yso | selviytyminen | |
dc.subject.yso | koulutusjärjestelmät | |
dc.subject.yso | koulut | |
dc.subject.yso | koulukulttuuri | |
dc.subject.yso | kouluyhteisö | |
dc.subject.yso | koulunjohtajat | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |