Production of word structures : a constraint-based study of 2;6 year old Finnish children at-risk for dyslexia and their controls
This study investigates Finnish children's phonological acquisition from a constraint-based account. An aim was to construct a hierarchical model in which different levels from word, syllable, phonotactic through to phoneme level were taken into account. The model is implicatory indicating that prosodic elements govern phonotactical and phoneme level elements in the acquisition of word structures. Secondly, a purpose was to compare children at-risk for dyslexia (N=105) and their controls (N=91) in order to find possible early precursors of familial dyslexia. In addition, subgroups of late talkers were studied in order to explore the developmental aspect of acquisition of word structures. Cross-sectional naming task data at age 2; 6 were used to provide normative information and to compare the phonological skills of the different groups. The results showed that at-risk children had a lower number of target-like productions in several word-specific analyses, however, using a more general phonological scoring based on the same naming task data, at-risk children did not prove to be significantly weaker than controls. Late talkers were less advanced than other children in all analyses. The relationship between early phonological ability and later reading skills was further examined in a retrospective analysis of poor, middle and good readers, a division based on a test measuring word recognition skills at age 7. The results found that poor readers were significantly weaker in the prosodic as well as in some phonotactical analyses. This result indicates a correlation between early phonology and later reading skills and supports an analysis based on a hierarchical model of word structure
...
Pirjo Turusen väitöstutkimuksen mukaan lasten tuottamat sanarakenteet kehittyvät yksinkertaisista kaksitavuisista muodoista monimutkaisempiin rakenteisiin. Uutta tutkimuksessa on se, että lasten tuottamia sanoja tarkasteltiin usealta eri tasolta: Sanat eivät ole vain äänteiden jonoja vaan lapsen täytyy oppia kielen rakenteesta myös rytmi ja painotus, sanojen tavumäärä, tavurakenteet, diftongit ja konsonanttiyhtymät. Tutkimus antaa uutta tietoa sekä kielen kehityksen tutkijoille että lapsen kielen kehityksen parissa työskenteleville. Tutkimuksessa mallinnettiin suomalaisten lasten kielenomaksumista. Siinä selvitettiin myös erityisryhmien kielitaitoa kahden vuoden ja kuuden kuukauden iässä.
Julkaisija
University of JyväskyläISBN
951-39-1419-4ISSN Hae Julkaisufoorumista
1459-1677Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Väitöskirjat [3559]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Neural correlates of morphological processing and its development from pre-school to the first grade in children with and without familial risk for dyslexia
Louleli, Natalia; Hämäläinen, Jarmo A.; Nieminen, Lea; Parviainen, Tiina; Leppänen, Paavo H.T. (Elsevier, 2022)Previous studies have shown that the development of morphological awareness and reading skills are interlinked. However, most have focused on phonological awareness as a risk factor for dyslexia, although there is considerable ... -
Kaksivuotiaiden lasten fonologisen kehityksen variaatio : puheen ymmärrettävyyden sekä sananmuotojen tavoittelun ja tuottamisen tarkastelu
Torvelainen, Päivi (Jyväskylän yliopisto, 2007)Torvelainen selvitti kaksivuotiaiden lasten fonologisen eli äänteellisen kehityksen variaatiota. Edistyneimmät kaksivuotiaat puhuivat lähes aikuismallisesti, kun taas heikoimpien lasten puhe poikkesi vielä suuresti ... -
Early prediction of reading : phonological awareness and related language and cognitive skills in children with a familial risk for dyslexia
Puolakanaho, Anne (University of Jyväskylä, 2007)PsL Anne Puolakanaho selvitti väitöstutkimuksessaan, miten leikki-ikäisten 3 - 5-vuotiaiden lasten kielelliset ja kognitiiviset taidot ovat yhteydessä lukemisen virheettömyyteen ja sujuvuuteen kouluiässä. Puolakanaho tutki ... -
Perception and learning of Finnish quantity : study in children with reading disabilities and familial risk for dyslexia and Russian second-language learners
Pennala, Riitta (University of Jyväskylä, 2013) -
Children at risk for dyslexia show deficient left-hemispheric memory representations for new spoken word forms
Nora, A.; Renvall, H; Ronimus, M.; Kere, J.; Lyytinen, Heikki; Salmelin, R. (Elsevier BV, 2021)Developmental dyslexia is a specific learning disorder with impairments in reading and spelling acquisition. Apart from literacy problems, dyslexics show inefficient speech encoding and deficient novel word learning, with ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.